Belanjawan 2021: Tiada sambungan moratorium auto, kerajaan perkenal bantuan bayaran balik bersasar

Belanjawan 2021: Tiada sambungan moratorium auto, kerajaan perkenal bantuan bayaran balik bersasar

Dalam pembentangan Belanjawan 2021 sebentar tadi, menteri kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mengesahkan bahawa tiada lanjutan moratoriom automatik akan diberikan untuk pembayaran semula pembiayaan bank termasuk pembiayaan pinjaman pembelian kenderaan.

Walau bagaimanapun, beliau menyatakan sambungan moratorium tersebut masih diberikan oleh bank-bank bagi mereka-mereka yang masih terjejas dengan pandemik Covid-19 dan memerlukan penangguhan bayaran balik pinjaman berkenaan. Menurutnya, peralihan kepada bantuan bayaran balik bersasar ini telah bermula pada 1 Oktober lalu, iaitu sebaik sahaja moratorium automatik yang ditawarkan sebelum ini tamat.

“Setakat ini, lebih daripada 650 ribu permohonan bantuan bayaran bersasar telah diterima, dengan kadar kelulusan tinggi iaitu 98 peratus. Bantuan dari segi pemanjangan moratorium atau fleksibiliti pembayaran balik telah diberikan pada mereka yang kehilangan pekerjaan, serta kepada individu dan PKS yang pendapatannya terjejas oleh wabak Covid-19,” ujar menteri berkenaan. Jadi, sekiranya anda masih memerlukan bantuan moratorium ini, jangan lengah untuk rujuk semula pada bank anda.

Sebagai tambahan untuk bantuan ini, kerajaan turut menawarkan satu lagi inisiatif khas yang diberikan kepada golongan B40 yang sebelum ini menerima Bantuan Sara Hidup (BSH) dan bakal menerima Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) selepas ini dan juga kepada perusahaan mikro dengan jumlah pinjaman yang diluluskan sehingga RM150,000.

Untuk kategori ini, dua opsyen cara bayaran balik akan diberikan. Pertama, mereka boleh menangguhkan bayaran balik selama tiga-bulan, dan kedua adalah pengurangan jumlah bayaran bulanan sebanyak 50% selama enam bulan. Peminjam yang layak untuk menerima keistimewaan ini hanya perlu memohon dengan cara menghubungi pihak bank untuk membuat pilihan yang diberikan serta melengkapkan dokumentasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required