Mitsubishi Outlander dapat 5 bintang ASEAN NCAP

Mitsubishi Outlander dapat 5 bintang ASEAN NCAP

Walau pun sudah empat tahun dilancarkan di Malaysia, baru-baru ini Mitsubishi Outlander telah menjalani ujian pelanggaran oleh ASEAN NCAP. Hasil ujian tersebut, SUV tujuh-tempat duduk ini telah diberikan penarafan lima-bintang, seperti mana model plug-in hybrid yang turut menerima keputusan yang sama pada tahun lepas.

Unit khas, yang dipasang dan dijual di Vietnam ini, menerima keseluruhan markah sebanyak 83.54% berbanding Outlander PHEV yang dipasang di Jepun dengan 86.75%. Walau pun jurang markah tidak jauh, ia menerima 33.06 mata daripada 36 mata untuk pelindungan penumpang dewasa (AOP), 40.48 mata daripada 49 mata untuk pelindungan penumpang kanak-kanak (COP) dan 12.21 mata daripada 18 mata bagi teknologi bantuan keselamatan (SAT).

Outlander untuk pasaran Vietnam itu turut diberikan sistem bantuan pemandu termasuklah brek kecemasan sendiri, pemantauan titik buta dan kepekaan trafik lintasan belakang, yang menambahkan mata dalam markah SAT. Sayangnya, tiada satu pun ciri tersebut ditawarkan untuk Outlander pasaran Malaysia.

“ASEAN NCAP sangat berbangga dengan Mitsubishi Outlander, bagi model bukan-hibrid, yang mencapai penarafan lima-bintang ini, lebih kurang sama dengan model PHEV yang diuji pada tahun 2019,” ujar Ketua Pengarah MIROS, Khairil Anwar Abu Kassim, yang juga merupakan setiausaha agong dan pemangku pengerusi bagi ASEAN NCAP.

Sambungnya lagi, “Kami gembira kerana Mitsubishi telah mempertimbangkan untuk menawarkan pilihan kepada para pengguna untuk memilih jenis enjin bagi SUV ini tanpa menjejaskan prestasi keselamatannya. Malah kami juga berbesar hati dapat bekerjasama dengan Mitsubishi dan pengeluar kereta lain untuk meningkatkan prestasi keselamatan kenderaan yang dijual di rantau Asia Tenggara.”

GALERI: Mitsubishi Outlander 2.4 4WD CKD di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required