AD: Bagaimana memilih bateri kenderaan yang tahan lama dan berbaloi untuk wang — ini tips dari Amaron

Bateri merupakan antara komponen kenderaan yang sangat penting. Dan, disebabkan ia terselindung daripada pandangan, ramai yang tidak menyedari kepentingannya sehinggalah bila sudah terlambat – biasanya, ia hanya disedari apabila tiada apa-apa yang berlaku ketika mereka cuba menghidupkan enjin kereta. Untuk itu, adalah penting untuk mempunyai sebuah bateri yang tahan lama.

Tetapi, adakah anda pernah terfikir bagaimana untuk memilih dan membeli bateri yang betul serta tahan lama, yang berbaloi juga dengan wang yang dibelanjakan? Amaron ada nasihat yang mudah tentang bagaimana caranya untuk membuat pilihan pembelian bateri bagi kereta anda. Langkah-langkah penting dan mudah ini boleh membantu anda membeli bateri yang ideal.

Perhatikan tempoh jaminannya: tempoh jaminan yang panjang menunjukkan keyakinan syarikat atau pengeluarnya terhadap produk mereka. Pada tahun 2020 ini, Amaron masih mengekalkan harga pasaran yang sama sejak tahun 2016. Namun Amaron memberikan lanjutan jaminan secara PERCUMA dari 12 bulan kepada 18 bulan.Di samping itu, Amaron juga memberikan tambahan percuma, 18 bulan jaminan diskaun pada bulan berikutnya. Pada keseluruhannya, anda akan menikmati *36 bulan jaminan untuk Bateri Amaron GO. Kalau dalam tempoh 18 bulan pertama bateri kereta anda rosak, Amaron akan menggantikan bateri yang baru secara PERCUMA?Jika bateri rosak dalam tempoh dari bulan ke 19 – 36, Amaron akan memberikan anda diskaun untuk membeli bateri Amaron yang baru. Amaron akan bagi jaminan 36 bulan yang baru LAGI untuk pertukaran tersebut.

Luangkan sedikit masa untuk mendapatkan maklumat berkaitan teknologi pada bateri. Menurut Amaron, setiap bateri Amaron GO diperbuat menggunakan teknologi aloi Silven X (perak di dalam teknologi) yang dipatenkan, yang menampilkan ciri rintangan haba yang sangat baik, menjadikannya sangat sesuai dalam cuaca panas dan lembap seperti di Malaysia.

Berat adalah satu faktor yang penting. Amaron menjadi pelopor industri dengan memanfaatkan material dengan teknologo aloi Silven X (perak di dalam teknologi) untuk mencapai prestasi yang lebih tinggi dan tahan lama. Syarikat mendakwa bateri keluaran mereka mempunyai keseimbangan sempurna antara berat dan prestasi untuk menandingi spesifikasi bateri OEM. Sebagai contoh, unit dengan spesifikasi OEM 38B20L (NS-40ZL) dari kilang pemasangan akan mempunyai berat 10 kg. Produk Amaron juga sama, atau bahkan lebih baik, berbanding spesifikasi yang telah ditetapkan oleh pengeluar-pengeluar kenderaan ternama dunia.

Adakah akses kepada jaminan itu mudah? Sepatutnya, ya. Amaorn menjelaskan, aplikasi mudah alih “Amaron36” (untuk iOS melalui Apple Store dan Android dari Google Play) membolehkan pendaftaran dalam talian sepenuhnya dilakukan, memudahkan pelanggan untuk menyemak dan mendapatkan jaminan produk sehingga 36 bulah tanpa perlukan resit bercetak atau kad jaminan.

Perlindungan lebih meluas bagi penukaran bateri kecemasan atau tuntutan juga perlu dipertimbangkan, dan Amaron memaklumkan syarikat itu mempunyai rangkaian pengedar sah yang luas serta pusat servis di seluruh Semenanjung, sekiranya ada keperluan untuk itu oleh pelanggan.

Syarikat baru-baru ini melancarkan kedai rasminya di Lazada dan Shopee, menjadikannya lebih mudah untuk pelanggan meneliti dan membeli bateri yang sesuai mengikut keperluan mereka. Dengan kempen Lazada 12.12 dan Shopee 12.12 Birthday Sale yang bakal menjelang, pastikan anda meneliti tawaran-tawaran yang disediakan di kedua-dua platform jualan itu.

*Amaron jaminan 36-bulan hanya untuk model-model bateri berikut:

  • Amaron GO 38B20L
  • Amaron GO 46B24L
  • Amaron GO 46B24R
  • Amaron GO 46B24RS
  • Amaron GO 46B24LS
  • Amaron PRO DIN 55
  • Amaron PRO DIN 65
  • Amaron PRO DIN 66
  • Amaron PRO DIN 74
  • Amaron PRO DIN 80
  • Amaron PRO DIN 100

*Tertakluk kepada terma dan syarat.