Keiichi Tsuchiya mengaku tak suka Nissan Skyline GT-R R33, terus rasa menyesal dan jual terus lepas beli

Ok, disebabkan perkara ini sudah berlaku lebih 20 tahun lalu, mungkin ini masanya ia diceritakan kepada umum – Drift King Keiichi Tsuchiya membuat pengakuan bahawa dia tak suka dengan Nissan Skyline GT-R R33, sehingga dia mahu kereta itu dijual secepat mungkin selepas membelinya!

Perkara ini diceritakan oleh Keiichi Tsuchiya dalam hantaran Vlog terbaharunya di laman Youtube, ketika dia berkunjung di pusat menyewa kereta di Jepun yang menyediakan banyak kereta-kereta JDM tak kira dari model lama seperti AE86, Mazda RX-7, Honda NSX dan banyak lagi, sehinggalah kepada model paling baru seperti Toyota GR Supra dan GR Yaris.

Namun ketika terlihat sebuah Nissan Skyline GT-R R33 di situ, dia terus membuka cerita bahawa dia betul-betul tak suka dengan model berkenaan. Dan disebabkan dia sudah tidak memandu model tersebut paling kurang pun dalam masa 10-tahun kebelakangan ini, Keiichi Tsuchiya mengambil keputusan untuk memilih kereta tersebut bagi dipandu sambil bercerita kenapa dia tidak suka dengan Skyline R33 GT-R.

Keiichi Tsuchiya mengaku tak suka Nissan Skyline GT-R R33, terus rasa menyesal dan jual terus lepas beli

Menurut Keiichi Tsuchiya, selepas pertama kali memandu uji model sebelum R33 iaitu Nissan Skyline GT-R R32, dia terus jatuh cinta dengan kereta tersebut dan terus mengambil keputusan untuk membelinya. Menurutnya, R32 merupakan antara kereta sport yang paling laju ketika itu dan diberikan sistem pacuan semua roda Attesa ETS-Pro berasaskan sistem pacuan roda belakang, membolehkan ia mengambil selekoh dengan kelajuan tinggi.

Begitu juga apabila dia dijemput untuk memandu uji Skyline GT-R R33, dia turut membuat keputusan yang sama untuk terus membelinya. Namun selepas membelinya, Tsuchiya terus rasa nak jual kereta berkenaan secepat mungkin. Menurutnya, Skyline R33 GT-R ini mempunyai saiz yang terlalu besar dan lebih seakan kereta mewah dan bukan kereta sport. Dia turut pernah berkata kepada jurutera Nissan bahawa R33 bukanlah Skyline GT-R, tetapi lebih sesuai dipanggil Cedric GT-R atau Gloria GT-R (Cedric dan Gloria adalah sedan mewah dari Nissan)!

Beliau menyatakan bahawa saiz R33 yang terlalu besar dan berat membuatkan ia tidak selincah R32, dan tempat duduk belakangnya juga sangat selesa untuk membawa penumpang kerana saiznya yang sama seperti sedan biasa. Malah R33 dihasilkan dengan kedapan bunyi lebih bagus – memang ia akan membuatkan anda lebih selesa, tapi Tsuchiya merasakan ia membuatkan kereta tersebut rasa lebih ‘jinak’ kerana bunyi enjin RB26DETT tersebut tidak kedengaran jelas dalam kabin.

Keiichi Tsuchiya mengaku tak suka Nissan Skyline GT-R R33, terus rasa menyesal dan jual terus lepas beli

Persoalannya, kalau dah tak suka, kenapa Keiichi Tsuchiya beli kereta tersebut selepas memandu uji? Menurut pelumba lagenda berkenaan, unit yang diberikan oleh Nissan ketika dipandu uji adalah tidak sama dengan yang diterima selepas dibeli. R33 yang diuji tersebut adalah sangat laju, dan model sebenar yang dijual tidak laju seperti itu.

Dalam video tersebut, Tsuchiya turut bercerita bahawa R33 bukanlah sebuah model yang hangat ketika era ianya dijual dan ia masih dibayangi oleh kehebatan R32. Dan sebab itu ketika Nissan memperkenalkan model generasi seterusnya iaitu Skyline GT-R R34, ia kembali dihasilkan dalam saiz yang lebih kecil seperti R32.

Walau bagaimanapun, Keiichi Tsuchiya turut menyatakan dia okey dengan R33 sekarang walaupun mempunyai pengalaman pahit dengan kereta tersebut. Ini kerana R33 antara model yang semakin naik harganya kerana diburu oleh pengumpul kereta dari seluruh dunia, dan R33 bersama RB26DETT dalam perut kereta tersebut masih mewakili Jepun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required