Toyota GR Yaris yang baru dilancarkan minggu lalu banyak menjadi buah mulut orang ramai. Walaupun harganya agak tinggi – ini sesuailah dengan prestasi dan penawaran yang diberikan – mungkin ramai yang inginkan kereta ini tetap hanya mampu untuk membayangkannya sahaja. Untuk miliki, itu mungkin hal lain sama sekali.

Tetapi, penampilan GR Yaris tersebut turut membawa bersamanya idea ubah suai yang mungkin boleh diterapkan oleh sesiapa saja yang mahu. Maka, Theophilus Chin seperti biasa membayangkan semula imej berkenaan, tetapi pada kereta yang lebih dekat dengan masyarakat kita; apalagi kalau bukan Perodua Myvi dan Bezza. Mampukan penggayaan GR tersebut mengubah penampilan Myvi dan Bezza menjadi lebih mantap?

Kedua-dua kereta ini menggunakan warna putih, dengan bahagian wajah depannya meminjam muka GR Yaris. Bampar depan dengan rekaan utama bersegi, lengkap dengan bukaan udara sisi melintang, nampak sangat sesuai dengan Bezza (ditambah garangnya dengan scoop di bonet). Begitu juga dengan ubah suai bahagian belakang, kedua-duanya nampak kemas. Bahagian diffuser menjadikan kereta sedan Perodua itu nampak lebih seimbang dan lebar.

Myvi dengan tema GR ini juga mengambil pendekatan yang sama. Walaupun kurang dramatik penampilannya jika dibandingkan dengan Bezza, spoiler belakang yang dilanjutkan menjadi sentuhan penting buat Myvi. Ia juga ditunjukkan dengan bumbung hitam, dua corong ekzos, rim aloi hitam dan lencana GR. Namun, tiada angkup brek merah untuk kedua-duanya.

Apa pandangan anda? Dapat idea baru untuk make-up kan Myvi dan Bezza dalam “baju” GR? Dan adakah ini lebih menarik berbanding penampilan Myvi GT dan Bezza dengan kit Gear Up?