Honda PCX 160 mula masuk pasaran Thailand dengan versi e:HEV – ABS sebagai pilihan, harga dari RM12k

Honda PCX 160 mula masuk pasaran Thailand dengan versi e:HEV – ABS sebagai pilihan, harga dari RM12k

Bulan lalu, Honda telah memperkenalkan model baru PCX 160 di pasaran Jepun, dan kini ia mula memasuki pasaran Thailand pula. Selain rekaan, PCX 160 ini mempunyai pelbagai peningkatan berbanding PCX 150 termasuklah pada bahagian enjin.

PCX 160 dikuasakan oleh enjin satu silinder empat injap berkapasiti 156.93 cc bersama sistem suntikan bahan api, SOHC dan penyejukan cecair. Bagi model pasaran Jepun, enjin yang menggunakan nisbah mampatan tinggi 12:1 ini mampu menghasilkan kuasa 15.8 PS pada 8,500 rpm dan 15 Nm tork pada 6,500 rpm, sekaligus menjadikannya 1.1 PS dan 1.8 Nm tork lebih berkuasa berbanding PCX 150 yang berada dalam pasaran kita sekarang.

Antara peningkatan yang dibuat pada enjin ini untuk menjadikannya lebih responsiif, mesra alam dan lancar adalah ekzos baru, salur kemasukan udara lebih cekap, penggunaan cam chain tensioner lifter hidraulik serta rekaan crankshaft baru. Enjin ini juga datang dengan ciri start/stop menggunakan ACG Starter.

Selain daripada enjin baru ini, PCX 160 turut menerapkan peningkatan lain seperti PCX 125 yang dilancarkan di Eropah November lalu, termasuk penampilan serba baru dengan lampu LED, penghadang angin hadapan lebih besar, tempat duduk lebih selesa serta tinggi tempat duduk cuma 764 mm.

Ruang simpanan di bawah tempat duduk adalah 2.4 liter lebih besar, dengan kapasiti penuh 30.4 liter, dan ia turut dilengkapi dengan soket pengecas USB. Bagi kunci pintar yang digunakan untuk model ini, selain mengawal butang pemula enjin dan ruang simpanan bawah tempat duduk, ia juga boleh mengawal kunci untuk kotak barangan belakang yang dijual berasingan. Sekiranya pemilik beredar dan kotak itu masih belum dikunci, ia akan terkunci sendiri.

Di bahagian kokpit, panel instrumen LCD menggunakan paparan baru sementara kerangka model ini pula diubah untuk menjadikannya lebih tegap, dan sekarang mempunyai berat 131 kg, manakala tangki bahan api berkapasiti 8.1 liter.

Honda PCX 160 mula masuk pasaran Thailand dengan versi e:HEV – ABS sebagai pilihan, harga dari RM12k

Rim bersaiz sama antara depan dan belakang pada model sebelum ini telah diubah dengan kini menggunakan saiz 14 inci di hadapan dan 13 inci di belakang (tayar 110/70 dan 130/70). Suspensi hadapan masih lagi sama tetapi dua penyerap di belakang mempunyai tahap gerak yang lebih panjang iaitu 95 mm.

Untuk pasaran Thailand, Honda menawarkan dua versi bagi PCX 160 ini iaitu versi yang menggunakan brek CBS dan versi ABS. Selain sistem ABS, PCX 160 ABS juga diberikan tambahan sistem kawalan cengkaman Honda Selectable Torque Control (HSTC) serta brek cakera di belakang untuk melengkapi brek cakera di hadapan. PCX 160 CBS menggunakan brek dram di belakang.

Selain model yang dipacu enjin biasa, pengguna Thailand juga ditawarkan dengan PCX 160 e:HEV yang menggunakan gabungan enjin sama pada PCX 160, dengan motor elektrik AC yang mendapat kuasa daripada bateri lithium ion.

Honda PCX 160 mula masuk pasaran Thailand dengan versi e:HEV – ABS sebagai pilihan, harga dari RM12k

Selain menawarkan penjimatan bahan api dan pecutan lebih pantas, model hibrid ini juga datang dengan dua mod tunggangan iaitu D untuk keadaan biasa dan S untuk rasa yang lebih sporty. Ruang simpanan bawah tempat duduk model ini bagaimanapun adalah sedikit lebih kecil.

Jumlah kuasa untuk semua model PCX 160 pasaran Thailand ini tidak didedahkan sementara harganya pula bermula 91,900 baht (RM12,348) untuk PCX 160 dan 107,500 baht (RM14,444) untuk PCX 160 e:HEV.

GALERI: Honda PCX 160 2021 pasaran Thailand

GALERI: Honda PCX 160 e:HEV 2021 pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Harap Boon Siew Honda dapat bawa masuk varian ABS yg ada traction control. Ini lebih penting. Sbb MIROS akan implement safety rating pada motorsikal. So, pcx ni bleh skor tinggi.RM12k lebih ok lg dgn features ni. Hybrid mahal, xyahlah masuk. bateri lagi perlu consider kalau rosak. Lagipun, variant biasa dah cukup jimat minyak.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required