Kalau ada niat nak memiliki kenderaan Lexus, ini mungkin berita baik untuk anda. Lexus Malaysia telah umumkan pelan pembiayaan Next Step, menawarkan ansuran bulanan yang lebih rendah berbanding pembiayaan sewa-beli standard sedia ada.

Di bawah inisiatif oleh Lexus Capital Sevices ini, pelanggan boleh menikmati kadar bayaran semula bulanan yang lebih rendah bagi tempoh tiga tahun pertama, bermula dari serendah RM1,938 bagi Lexus UX. Pembelian di bawah pelan Next Step Lexus ini turut datang dengan jaminan tanpa had perbatuan selama lima tahun.

Gambar yang dilampirkan adalah contoh pembiayaan selama sembilan tahun dengan pelan Next Step ini. Bayaran semula bulanan di tahap pertama adalah yang paling rendah (tetap bagi tempoh 36 bulan pertama), dengan kenaikan dikenakan pada bulan ke-37 dan ke-73.

Sebagai permulaan ketika ini, pelan Next Step ini hanya akan ditawarkan untuk model Lexus UX sahaja. UX ditawarkan dalam tiga varian, dan semuanya menggunakan unit enjin yang sama, M20A-FKS 2.0 liter NA Dynamic Force empat-silinder.

Dengan suntikan terus D-4S, ia menghasilkan 169 hp pada 6,000 rpm dan 205 Nm pada 4,800 rpm, dan diganding bersama transmisi CVT Direct-Shift (gear pertama mekanikal dengan fungsi 10-kelajuan maya). Ia boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 9.2 saat sebelum sampai ke kelajuan maksimum 190 km/j.