PKP 2.0: Kilang automotif tak boleh beroperasi — MITI

PKP 2.0: Kilang automotif tak boleh beroperasi — MITI

Dalam satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) semalam seperti yang telah kami laporkan, aktiviti perkilangan automotif dinyatakan boleh beroperasi dengan pematuhan SOP ketat di negeri-negeri yang dikenakan PKP terbaru ini.

Tapi, lain pula ceritanya pagi ini, yang baru memasuki hari pertama tempoh PKP 2.0 bagi negeri-negeri terlibat. Kenyataan yang sama disusuli dengan kemaskini bagi senarai sektor ekonomi yang dibenarkan untuk beroperasi, dengan menyatakan dengan jelas pula bahawa ia dengan secara spesifik “Tidak termasuk aktiviti perkilangan automotif”. Tak sampai 24-jam hal ini diumum, sudah ada pusingan-U yang dibuat.

Perkara A (2) dalam Lampiran Senarai Perkhidmatan Perlu (Kemaskini 12 Januari 2021) terbaru ini menyatakan bagi bahagian Sektor Pengilangan dan Pembuatan (Automotif), hanya pembaikan dan penyelenggaraan sahaja dibenarkan untuk beroperasi. Untuk makluman, negeri yang dikenakan PKP 2.0 setakat hari ini termasuklah Selangor, Johor, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Perkembangan terbaru ini—sekiranya tiada perubahan selepas ini—tentunya akan memberi kesan kepada pengeluaran dan pemasangan kenderaan. Sebagai contoh, kilang Proton di Shah Alam terpaksa ditutup, manakala yang berada di Perak (yang tidak dikenakan PKP) boleh diteruskan operasinya.

Begitu juga kesnya dengan kilang Hicom di Pekan, Pahang, kilang Inokom di Kulim serta kilang Naza di Gurun yang secara teknikalnya dibenarkan beroperasi. Kilang Honda di Pegoh, Melaka pula jika pengikut arahan baru ini, tidak dibenarkan beroperasi. Bagaimanapun, rangkaian pengilangan automotif lain, misalnya bekalan alat ganti atau kelengkapan berkaitan yang dikeluarkan oleh vendor di dalam kawasan PKP juga tentunya akan memberi kesan terhadap rantaian bekalan dan sebagainya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required