Kilang pemasangan, perkhidmatan lepas jualan sektor automotif boleh beroperasi dalam tempoh PKP

Kilang pemasangan, perkhidmatan lepas jualan sektor automotif boleh beroperasi dalam tempoh PKP

Dalam satu kenyataan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) hari ini, sektor pengilangan dan perkhidmatan lepas jualan automotif termasuk di dalam Senarai Perkhidmatan Perlu yang dibenarkan untuk beroperasi sepanjang tempoh PKP yang baru ini, di negeri-negeri yang terlibat seperti yang diumumkan semalam.

SOP bagi sektor pengilangan dan pembuatan yang di bawah tanggungjawab MITI boleh dimuat turun dari laman sesawang MITI di www.miti.gov.my. Kenyataan itu juga menyebut, syarikat-syarikat yang telah berdaftar dengan pangkalan data MITI iaitu COVID-19 Intelligent Management System (CIMS) tidak perlu membuat pendaftaran semula untuk beroperasi dalam tempoh PKP, sebaliknya hanya perlu memuat turun surat notifikasi pengesahan pendaftaran yang boleh dimuat turun mulai hari ini, 12 Januari 2021 bermula jam 3.00 petang.

Selebihnya, SOP operasi kekal sama; “hanya 30 peratus pekerja dalam kumpulan pengurusan dibenarkan berada di pejabat. Manakala jumlah pekerja kumpulan sokongan dan pekerja-pekerja yang terlibat secara langsung dalam production line akan ditentukan oleh majikan masing-masing dengan mengambil kira pematuhan ketat SOP yang ditetapkan,” makluman dalam kenyataan tersebut.

Bagaimanapun, tidak jelas sama ada perniagaan servis dan bengkel persendirian, atau perniagaan alat ganti kenderaan tergolong adalam “perkhidmatan lepas jualan automotif” dan akan turut dibenarkan beroperasi juga atau sebaliknya

MITI dengan kerjasama Pihak Berkuasa Negeri akan menjalankan penguatkuasaan secara berkala di sepanjang tempoh PKP ke atas syarikat-syarikat untuk memastikan pematuhan SOP dan akan mengambil tindakan kompaun kesalahan selaras dengan Seksyen 25 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Akta 342). Majikan yang didapati melanggar dan tidak mematuhi SOP akan dikenakan tindakan undang-undang termasuk menutup premis berkenaan.

Dengan perkembangan berikut, maka tempahan kenderaan yang telah dibuat — misalnya dalam kes Proton X50 yang masih memerlukan tempoh menunggu kepada pelanggan sehingga enam bulan — akan diteruskan untuk memendekkan tempoh tersebut. Pelanggan juga mungkin akan dapat menerima kenderaan baru mereka seperti yang dijadualkan sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required