Henry Ford nafikan hak George Selden kutip royalti paten kereta dari semua pengeluar automotif Amerika

Henry Ford nafikan hak George Selden kutip royalti paten kereta dari semua pengeluar automotif Amerika

A celebration of the 150th anniversary of the birth of company founder Henry Ford will be held throughout 2013. Go to www.henryford150.com for an interactive timeline of Ford’s life, tours, a calendar of 2013 events and information about efforts to preserve Henry FordÕs heritage. (12/11/2012)

Pengasas Ford Motor Company, Henry Ford

Sehari dua ini, kecoh di media sosial berkenaan seorang usahawan yang menghantar permohonan cap dangangan kepada Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) untuk jenama “Harimau Menangis” bagi produk makanan berasaskan daging yang dijualnya. Dah tentu perkara ini mengundang rasa tidak puas hati ramai pihak kerana nama makanan tersebut bukan hasil ilham usahawan berkenaan serta ia sudah digunakan sekian lama oleh ramai peniaga, dan mereka mungkin akan disaman jika terus menggunakan nama tersebut.

Selepas membaca berita-berita tentang pertikaian ini, ia mengingatkan penulis kepada satu kes yang pernah berlaku dalam industri automotif lebih 100 tahun dahulu yang kedengaran hampir sama dengan kes nama Harimau Menangis ini.

Tahukah anda ketika peringkat awal industri automotif di Amerika Syarikat dahulu, paten untuk kereta telah didaftarkan oleh seorang individu, dan selepas itu setiap syarikat yang menghasilkan kereta dan menjualnya perlu membayar royalti kepada individu berkenaan? Dan kemudian perkara ini telah diselesaikan oleh pengasas Ford Motor Company iaitu Henry Ford.

Individu yang dimaksudkan tersebut bernama George Selden, seorang pencipta dan juga peguam yang berasal dari New York, Amerika Syarikat, lahir pada 14 September 1846. Selepas melihat enjin yang dihasilkan oleh seorang lagi pencipta iaitu George Bryton pada tahun 1878, Selden mendapat inspirasi untuk menghasilkan kenderaan menggunakan enjin berkenaan.

Lukisan paten asal Road Engine oleh George Seldon

George Selden meghasilkan enjin dengan kitaran Bryton tersebut dalam kapasiti lebih kompak bagi memadankannya pada kenderaan rekaannya. Enjin berkenaan siap dihasilkan pada tahun 1878, lapan tahun sebelum Karl Benz memperkenalkan kereta produksi pertama di dunia iaitu Benz Patent Motorwagen di Jerman pada 1885. Kemudian Selden mula memfailkan paten untuk kereta rekaannya itu dengan nama “Road Engine” pada tahun 1879 dan kemudian ia terus diperbaharui dari tahun ke tahun, dan kemaskini kali terakhir rekaan tersebut adalah pada 5 November 1895.

Selden ada menghasilkan kereta tersebut dalam bentuk prototaip sebenar, namun ia tidak pernah dikilangkan dan dijual dalam pasaran. Sebaliknya, Seldon menjual hak milik paten keretanya itu kepada William Whitney, pemilik syarikat Electric Vehicle Company (EVC), yang mahu memproduksi teksi dengan kuasa elektrik berdasarkan paten berkenaan.

Dalam perjanjian bersama EVC, Selden meletakkan syarat bahawa beliau mahukan royalti US$15 untuk setiap kereta yang dijual oleh EVC, atau bayaran minima sebanyak US$5,000 setahun. Dalam masa yang sama, industri automottif di Amerika Syarikat ketika sebenarnya sudah bermula di mana syarikat jenama seperti Studebaker, Oldsmobile dan pelbagai lagi telah memulakan perniagaan mereka.

George Selden dan EVC mengambil kesempatan ke atas industri yang sedang berkembang tersebut kerana mereka memegang paten asal sebuah kenderaan beroda empat yang digerakkan oleh enjin. Secara asasnya, untuk setiap unit kereta baru yang dijual dalam pasaran Amerika Syarikat ketika itu, Seldon dan EVC berhak untuk mendapatkan royalti mereka.

Henry Ford nafikan hak George Selden kutip royalti paten kereta dari semua pengeluar automotif Amerika

While other auto makers wanted to design luxury cars Henry Ford designed a car that anyone could afford. Here he is standing by that very car. From the collections of The Henry Ford and Ford Motor Company.

Henry Ford bersama Ford Model T

Winton Motor Carriage Company adalah ‘mangsa’ pertama yang dipilih oleh Selden dan EVC kerana syarikat tersebut menghasilkan kereta yang paling laris di negara berkenaan pada tahun 1900. Melihat apa yang terjadi pada Winton, jenama-jenama lain mula menubuhkan Manufacturer’s Mutual Association (MMA), dengan tujuan untuk membuat rundingan bersama George Selden dan EVC bagi mendapatkan kadar bayaran royalti yang lebih rendah.

Namun Ford Motor Company yang diasaskan oleh Henry Ford tidak menyertai persatuan berkenaan. Ini kerana Henry Ford menentang bayaran royalti tersebut kerana mendakwa kereta-kereta yang syarikatnya hasilkan melalui proses R&D sendiri dan jauh lebih maju dari rekaan asal yang dibuat oleh Selden dahulu.

Ini menyebabkan Selden dan EVC mengheret Ford ke mahkamah pada tahun 1903 bagi menuntut bayaran royalti mereka. Perbicaraan berkenaan berlangsung selama lapan tahun, dan dalam salah satu catatan dari dokumen rekod setebal 14,000 muka perbicaraan berkenaan, Ford ada menyatakan bahawa “adalah sangat tepat untuk mengatakan bahawa George Selden tak pernah memajukan industri automobil dalam satu perkara sekalipun… dan ia mungkin akan lebih maju sekarang walaupun dia tidak pernah lahir.”

Henry Ford nafikan hak George Selden kutip royalti paten kereta dari semua pengeluar automotif Amerika

1932: A new V-8 engine now powered Ford automobiles lighter, less expensive, and more powerful than competing V-8s. Wildly popular, it is the last product innovation in which Henry Ford plays a direct role. (7/24/13)

Walau bagaimanapun, Ford tetap kalah dalam kes itu kerana mahkamah menegaskan bahawa paten yang difailkan oleh George Selden tersebut adalah terpakai untuk semua automobil yang digerakkan oleh enjin yang beroperasi menggunakan wap petrol.

Namun, Henry Ford tidak berputus asa dan selepas itu menang dalam rayuannya di mahkamah pada 10 Januari 1910. Ford menang kerana mahkamah menerima hujahnya bahawa kereta-kereta baharu yang dihasilkan pada waktu itu adalah lebih maju dengan menggunakan enjin kitaran empat-lejang Otto (masih digunakan oleh kebanyakkan enjin petrol kereta-kereta sekarang), berbanding enjin kitaran Bryton pada paten George Selden tersebut.

Dan dengan kemenangan yang kecapi oleh Ford tersebut, maka ia bukan sahaja mengakhiri tuntutan royalti Selden terhadap Ford, malah seluruh industri automotif Amerika Syarikat terlepas dari cengkaman bayaran royalti berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required