Isuzu D-Max 2021 trak pikap pertama dapat lima-bintang dalam ujian pelanggaran terkini Euro NCAP

September tahun lalu, model generasi ketiga Isuzu D-Max telah pun menerima pengiktirafan lima-bintang dalam ujian pelanggaran keselamatan Program Penilaian Kereta Baharu Australasia (ANCAP) yang lebih ketat dari sebelum ini. Terkini, trak pikap berkenaan menerima satu lagi penganugerah lima-bintang, kali ini menerusi ujian Euro NCAP.

Ini juga bermakna Isuzu D-Max 2021 tersebut menjadi trak-pikap pertama yang menerima lima-bintang penuh dalam ujian pelanggaran di benua berkenaan. Model yang diuji adalah dari versi Twin Cab pemanduan sebelah kiri (keputusan ini turut boleh digunakan untuk model 4×4 pemanduan sebelah kanan).

Dalam ujian tersebut, D-Max menerima 32.2 markah (84%) dari 38 markah penuh untuk perlindungan penumpang dewasa (AOP) dan 86% untuk perlindungan penumpang kanak-kanak (COP). Trak pikap Isuzu ini juga menampilkan perlindungan pada semua bahagian badan yang penting untuk kedua-dua patung ujian kanak-kanak dalam ujian berkenaan.

Satu lagi aspek penting bagi membolehkan D-Max memperolehi markah yang tinggi adalah kerana ia dipadankan dengan sistem brek kecemasan automatik (AEB) secara standard. Ia adalah sistem berasaskan kamera yang berfungsi bermula dari 8 km/j. Menurut Euro NCAP, system berkenaan berfungsi dengan baik dalam mengesan dan ujian reaksi terhadap kehadiran kenderaan lain, membolehkan pelanggaran dielakkan dalam kebanyakkan kes.

Isuzu D-Max 2021 trak pikap pertama dapat lima-bintang dalam ujian pelanggaran terkini Euro NCAP

Isuzu D-Max baharu ini juga diberikan banyak sistem bantuan pemanduan yang lain seperti pemantau pemandu (mengesan kelesuan menerusi input stereng dan kamera), sistem bantuan kekal tengah lorong, dan juga sistem pengesan tanda trafik berasaskan kamera. Ini membolehkannya memperolehi markah 83% dalam penilaian Bantuan Keselamatan.

Walau bagaimanapun, D-Max tidak mencapai markah yang cukup tinggi dalam ujian “Vulnerable Road User” dengan hanya memperolehi 69%, membolehkan ia hanya dikelaskan sebagai biasa dalam perlindungan pejalan kaki.

Sistem AEB D-Max berkenaan menampilkan pengesan penunggang basikal dan pejalan kaki tetapi ia hanya berfungsi secara berhadapan. Namun dalam ujian yang dijalankan, sistem berkenaan mampu mengelakkan hampir semua kemungkinan kemalangan terhadap dua faktor tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required