Isuzu D-Max 2021 dapat 5-bintang, ANCAP diperketat

Isuzu D-Max 2021 dapat 5-bintang, ANCAP diperketat

Isuzu D-Max 2021 telah menerima penarafan lima-bintang bagi Australasian New Car Assessment Program (ANCAP), dan menjadi model pertama yang diuji dalam kriteria program yang lebih ketat tersebut. Diperkenalkan di pasaran Australia dan New Zealand bulan ini, penarafan berkenaan turut diterima pakai bagi semua varian yang dijual di sana, jelas ANCAP.

Dalam ujian berkenaan, D-Max mencatatkan skor 83% bagi perlindungan penumpang dewasa (AOP), 89% bagi perlindungan penumpang kanak-kanak (COP) dan 69% bagi perlindungan pengguna jalan yang terdedah. Sementara itu D-Max 2021 memperoleh skor bantuan keselamatan sebanyak 81%.

Dalam ujian hentaman hadapan, kompartmen penumpang trak ini didapati masih kekal stabil, walaupun perlindungan dada dan atas kaki pemandu hanya marginal. Perlindungan bagi dada penumpang serta bahagian bawah kaki pemandu dan penumpang adalah sederhana, sementara perlindungan bagi bahagian badan lain yang kritikal adalah baik.

Isuzu D-Max 2021 dapat 5-bintang, ANCAP diperketat

Bagi impak terhadap penumpang belakang bagi ujian perlanggaran depan itu pula adalah marginal, sementara untuk bahagian badan lain yang lebih kritikal dikelaskan sebagai baik. Mata penuh diberikan kepada D-Max bagi impak sisi serta ujian tiang, di mana trak berkenaan mencatatkan markah yang baik.

Sistem AEB yang ada pula tidak mengesan pejalan kaki ketika kenderaan sedang mengundur, seperti laporan yang tersedia. Bagaimanapun, AEB bagi fungsi mengelakkan perlanggaran kenderaan di depan berhasil menyelamatkan keadaan dan berfungsi seperti yang sepatutnya. Ciri Lane Support yang disediakan sebagai standard bagi semua D-Max 2021 di sana juga diberi penarafan baik.

Isuzu D-Max 2021 generasi ketiga ini mula masuk pasaran Oktober lalu dan mula dijual di Thailand dalam bulan yang sama. Untuk di Malaysia, Januari lalu Isuzu Malaysia memaklumkan bahawa model generasi ketiga ini tidak akan masuk ke pasaran tempatan kita tahun ini, untuk memberi jalan kepada model generasi kedua yang masih dijual ketika ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required