Proton X50 kekal sebagai SUV segmen-B lima-tempat duduk paling laris di Malaysia untuk Januari 2021

Proton X50 kekal sebagai SUV segmen-B lima-tempat duduk paling laris di Malaysia untuk Januari 2021

Proton hari ini mengumumkan bahawa produk paling ‘hype’ mereka buat masa sekarang iaitu X50 kekal sebagai SUV segmen-B lima tempat duduk paling laris sepanjang Januari 2021.

Menurut jenama automotif nasional tersebut, sepanjang bulan lalu sebanyak 1,082 unit X50 telah pun diserahkan kepada pelanggan. Secara keseluruhan, selepas model tersebut dilancarkan pada penghujung Oktober 2020, sejumlah 4,809 unit X50 telah pun dihantar kepada pemilik masing-masing.

Walau bagaimanapun, angka jualan pada Januari sebenarnya berkurangan dari bulan sebelum itu kerana pada Disember 2020 lebih dari 2,000 unit X50 berjaya dihantar kepada pelanggan. Proton menyatakan bahawa perkara ini terjadi kerana pandemik Covid-19 yang masih lagi belum reda dan menjejaskan rantaian pembekalan komponen pada peringkat global.

“Langkah-langkah seperti PKP telah memberi kesan kepada jumlah pelanggan yang datang ke bilik pameran, tetapi PROTON boleh menerima tempahan atas talian untuk meningkatkan jualan kami. Malangnya, talian bekalan kami telah terjejas oleh coronavirus untuk beberapa bulan lepas dan ini menyukarkan kebolehan untuk membina kenderaan kerana bekalan bahagian tidak konsisten. Situasi ini telah dihadapi oleh semua pengeluar kenderaan semenjak tahun lepas, namun demikian kami menaruh harapan ketibaan vaksin akan menstabilkan keadaan ini pada pertengahan tahun,” kata Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar, Roslan Abdullah.

GALERI:Proton X50 1.5T Flagship 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required