Oliver Solberg diberi tempat untuk pandu Hyundai i20 WRC, bertarung dalam kelas utama di Finland bulan ini

Oliver Solberg diberi tempat untuk pandu Hyundai i20 WRC, bertarung dalam kelas utama di Finland bulan ini

Anak bekas juara Kejohanan Rali Dunia (WRC) 2003, Petter Solberg iaitu Oliver Solberg yang baru sahaja berumur 19-tahun telah disahkan akan membuat penampilannya pertamanya dalam kategori tertinggi WRC di Arctic Rally Finland pada 26 hingga 28 Februari ini.

Oliver bersama juru arahnya, Aaron Johnston bakal mengemudi jentera Hyundai i20 N Coupe WRC yang sama seperti Ott Tanak dan Thierry Neuville, tetapi diletakkan dalam pasukan satelit Hyundai 2C Competition bersama pemandu tetap pasukan berkenaan, Pierre-Louis Loubet untuk pusingan kedua WRC 2021 ini.

Oliver sebenarnya sudah pun mendapat kontrak dua tahun dengan Hyundai bagi memandu jentera i20 R5 (selepas ini akan bertukar ke i20 N Rally2) untuk mengejar kejuaraan kategori WRC2 bermula pada musim ini.

Dia diberikan peluang untuk memandu jentera dalam kategori paling tinggi tersebut setelah mempamerkan prestasi yang memberangsangkan tahun ini dengan jentera R5 berkenaan – walaupun hanya menjadi naib juara perlumbaan ‘pemanas badan’ Artic Lapland Rally dan tidak bernasib baik untuk menamatkan pusingan pertama WRC 2021 di Monte Carlo bulan lalu, prestasi Oliver membuka mata banyak pihak setelah mencatatkan masa lebih pantas dari jentera WRC walaupun hanya memandu kereta R5 pada SS tertentu.

Oliver Solberg diberi tempat untuk pandu Hyundai i20 WRC, bertarung dalam kelas utama di Finland bulan ini

Oliver Solberg telah pun menguji Hyundai i20 N Coupe WRC berkenaan di Lapland Ahad lalu, dan kini tidak sabar untuk menanti hari perlumbaan sebenar berkenaan. Artic Lapland Rally di Finland ini menggantikan Rali Sweden dalam kalendar WRC 2021 sebagai rali yang berlangsung sepenuhnya di atas permukaan ais dan salji, setelah Sweden membatalkan penyertaan mereka kerana masih terjejas berhubung masalah Covid-19.

“Ini benar-benar mimpi buat buat saya. Memikirkan saya hanya baru bermula dalam masa empat tahun dan sekarang saya di sini. Ia seakan mimpi untuk memulakan penampilan pertama saya dengan kereta WRC dari kejohanan rali dunia,” kata Oliver.

“Keadaan salji dan ais sepatutnya konsisten, yang mana ia adalah cara yang baik untuk belajar berkenaan kereta baru. Kadar konsisten ini akan membantu saya untuk memahami cengkaman dan bagaimana perubahan pada kereta akan memberikan kesan,” jelasnya.

“Saya dah banyak kali memandu di atas salji dan saya faham permukaan jenis ini dengan agak baik. Sasaran saya di Lapland ini adalah untuk belajar dan menimba pengalaman. Saya mahu keluar pada setiap peringkat untuk lebih memahami i20 Coupe WRC ini lebih dari ketika saya bermula. Dalam masa yang sama, saya juga mahu melihat peningkatan pada masa, itu juga penting buat saya,” kata Oliver lagi.

Oliver Solberg diberi tempat untuk pandu Hyundai i20 WRC, bertarung dalam kelas utama di Finland bulan ini

“Kami sangat berminat nak tengok tahap prestasinya, sudah tentu, tetapi kami tak mahu letakkan sebarang tekanan pada bahunya dalam penampilan pertama WRC. Dia perlu berseronok dalam rali ini dan ambil pengalaman sebanyak yang mungkin,” kata prinsipal pasukan Hyundai Motorsport, Andrea Adamo.

“Ini merupakan kali pertamanya dalam peringkat tertinggi dunia rali tetapi ia lebih kepada ujian berbanding perkara lain. Dia perlu menyesuaikan diri dan berkenalan dengan sifat semulajadi kereta berkenaan yang laju dalam keadaan bersalji berkenaan.

“Kami harap untuk melihat dia tiba, di penghujung Power Stage, dengan keseronokan dan kegembiraan yang tinggi. Ini adalah sasaran utama,” jelas Adamo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required