Hyundai i20 N Rally2 – ganti tugas i20 R5 untuk program perlumbaan pelanggan Hyundai Motorsport

Hyundai i20 N Rally2 – ganti tugas i20 R5 untuk program perlumbaan pelanggan Hyundai Motorsport

Serentak dengan pendedahan Hyundai i20 N, Hyundai Motorsport turut memperkenalkan jentera perlumbaan baharu Hyundai i20 N Rally2 yang diasaskan dari model produksi jalan raya berkenaan. Jentera ini bakal menggantikan tugas i20 R5 dalam program perlumbaan pelanggan mereka yang telah pun digunakan selama lima tahun.

Menurut Hyundai, jentera baharu ini diasaskan dari versi produksi jalan raya yang sememangnya sudah berprestasi tinggi, dan ini adalah kali pertama buat mereka (dalam disiplin rali) kerana jentera i20 R5 sebelumnya hanya diasaskan dari hatchback penumpang i20 biasa.

“i20 R5 merupakan kereta pertama dari divisi Perlumbaan Pelanggan kami, dan i20 N Rally2 ini akan menunjukkan apa yang telah kami hasilkan dalam lima tahun ini sejak divisi tersebut diwujudkan,” Kata Prinsipal Pasukan Hyundai Motorsport, Andrea Adamo.

Hyundai i20 N Rally2 – ganti tugas i20 R5 untuk program perlumbaan pelanggan Hyundai Motorsport

“Setiap perincian pada kereta baharu ini adalah penambahbaikkan dari versi asal, terima kasih atas usaha dan dedikasi pasukan pereka dan jurutera,” tambah Adamo lagi.

Menurut Hyundai Motorsport, selain dari kotak gear sequential lima-kelajuan dari i20 R5, bahagian lain pada i20 N Rally2 ini adalah baharu, termasuk enjin 1.6 liter turbo yang diberikan. Pembangunan kereta ini telah bermula pada Januari tahun ini dengan pasukan yang dianggotai oleh 60 orang.

Sejak dihasilkan pada 2015, Hyundai i20 R5 sentiasa dibangunkan dari masa ke masa bagi memperbaiki pengendalian dan prestasinya, dan ia akan diteruskan pada i20 N Rally2 baharu ini. Malah dengan casis baharu yang lebih berpotensi membolehkan setiap aspek ditingkat taraf pada jentera baharu berkenaan.

Hyundai i20 N Rally2 – ganti tugas i20 R5 untuk program perlumbaan pelanggan Hyundai Motorsport

Menurut Hyundai lagi, komponen-komponen suspensi dan penyerap hentak baharu pada jentera ini akan memberikan karekter pengendalian yang lebih mesra pemandu dalam semua jenis permukaan jalan.

Kategori Rally2 adalah kategori yang baharu sahaja diperkenalkan oleh FIA pada tahun ini. Seperti juga R5, kategori ini digunakan sebagai asas untuk kebanyakkan kejohanan rali yang diselia oleh FIA termasuk kejohanan nasional hingga ke peringkat WRC untuk kelas WRC 2 dan WRC 3.

Walaupun model baharu i20 N Rally2 ini sudah ditawarkan kepada pelanggan, pasukan-pasukan pelanggan yang masih menggunakan jentera i20 R5 masih akan tetap menerima sokongan dalam tahap tinggi yang sama seperti sebelum ini.

“Fokus kami sekarang adalah untuk menguji i20 N Rally2 ini untuk terus membangunkan setiap aspek rekaan bagi memperbaiki prestsi dan ketahanannya, dalam masa yang sama memastikan pengendaliannya membolehkan pelanggan kami mencapai keputusan terbaik apabila mula berlumba dengan kereta ini pada 2021,” jelas Adamo lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required