Hyundai sah juara WRC 2019 kategori pengeluar; Rally Australia dibatalkan kerana kebakaran hutan di NSW

Hyundai sah juara WRC 2019 kategori pengeluar; Rally Australia dibatalkan kerana kebakaran hutan di NSW

Kerana kebakaran hutan yang semakin serius berlaku di New South Wales, penganjur pusingan terakhir WRC 2019, Kennards Hire Rally Australia telah membatalkan perlumbaan tersebut. Juara untuk kategori pemandu telah sah dirangkul oleh pemandu Toyota Gazoo Racing, Ott Tänak di Rali Sepanyol hujung bulan lalu, manakala untuk kategori pengeluar secara matematiknya kini milik pendahulu carta pungutan mata iaitu Hyundai Motorsport!

Sehingga pusingan ke-13 di Sepanyol, Hyundai berjaya mengutip 380 mata, meninggalkan pasukan Toyota Gazoo Racing di tempat kedua dengan 362 mata. Untuk musim ini, pasukan Hyundai mempertaruhkan tiga kereta di mana pemandu utama mereka yang juga naib juara WRC 2019, Thierry Neuville memandu dalam semua pusingan dan berjaya menjuarai pusingan di Rali Tour de Cousre Perancis, Rali Argentina dan Rali Sepanyol.

Manakala untuk kereta kedua dan ketiga dipandu bergilir-gilir oleh Andreas Mikkelsen, Dani Sordo dan juga juara WRC sembilan-kali Sebastien Loeb. Dani Sordo berjaya dinobatkan sebagai juara pada Rali Itali, dan pasukan Hyundai berjaya memperoleh podium dalam kesemua 13-pusingan musim ini.

Hyundai sah juara WRC 2019 kategori pengeluar; Rally Australia dibatalkan kerana kebakaran hutan di NSW

“Pembatalan Rali Australia merupakan langkah yang tepat dengan mengambilkira keadaan dan kegusaran kami adalah mereka yang terjejas oleh kejadian kritikal berlaku di New South Wales. Dari pandangan sukan ini, adalah sangat menakjubkan kami dengan kemenangan sulung dalam Kejohanan Rali Dunia FIA – ini adalah hasil kerja keras berberapa tahun oleh semua orang di Hyundai Motorsport,” kata pengarah pasukan Hyundai Motorsport, Andrea Adamo.

“Musim ini adalah sangat sukar dan kompetitif, sudah tentu kami berharap dapat berjuang sehingga peringkat akhir dan boleh berbangga dengan semua pencapaian individu kami sebagai ahli pasukan bagi menjadikan ia kemenangan kolektif yang hebat. Saya ingin mengucapkan terima kasih secara peribadi kepada semua orang di Hyundai Motorsport dan semua krew kami yang telah memberikan dedikasi penuh mereka dari Rali Monte Carlo hingga sekarang,” tambah Adamo lagi.

Hyundai mula terlibat dalam WRC pada tahun 2000 bersama Hyundai Accent dipandu oleh Alister McRae dan Kenneth Eriksson, di mana ketika itu Hyundai World Rally Team dikendalikan oleh firma Motor Sports Development (MSD) dari UK. Pasukan berkenaan walau bagaimanapun hanya bertahan hingga tahun 2003 dan Hyundai menarik diri dari WRC untuk musim seterusnya.

Hyundai sah juara WRC 2019 kategori pengeluar; Rally Australia dibatalkan kerana kebakaran hutan di NSW

Kemudian, Hyundai menubuhkan Hyundai Motorsport GmbH yang berpusat di Jerman pada tahun 2012 bagi meneruskan kembali program rali dunia mereka dengan jentera i20 WRC. Pasukan tersebut merupakan pasukan baharu sepenuhnya, dan mereka bermula dari peringkat asas.

Hyundai belum lagi mengumumkan barisan pemandu mereka untuk musim hadapan, namun juara 2019 Ott Tänak telah mengesahkan perpindahannya dari Toyota ke Hyundai untuk musim 2020 dengan kontrak selama dua tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required