Ott Tänak sah juara WRC 2019 dengan Toyota Yaris!

Ott Tänak sah juara WRC 2019 dengan Toyota Yaris!

Hanya tiga musim setelah mereka kembali semula ke kancah Kejuaraan Rali Dunia (WRC) sejak menarik diri pada tahun 1999, pasukan rali dunia Toyota Gazoo Racing yang kini dipimpin oleh bekas juara dunia empat kali, Tommi Makinnen secara rasmi telah melahirkan seorang juara dunia baharu iaitu Ott Tänak, apabila pemandu dari Estonia berkenaan mengutip 23 mata ketika tamatnya Rali Catalunya 2019, Sepanyol sebentar tadi.

Rali tersebut dimenangi oleh pemandu Jeman, Thierry Neuville yang memandu Hyundai i20 WRC, sementara Tänak sebenarnya hanya berada di tempat kedua ketinggalan 17.2 saat di belakang. Namun dengan memenangi SS khas Power Stage, Tänak berjaya mengutip lima mata tambahan bagi meletakkanya di tempat pertama carta kejuaraan dengan 263 mata dan disahkan sebagai juara WRC 2019 dengan berbaki satu lagi pusingan iaitu Rali Australia yang dijadualkan berlangsung pada pertengahan bulan hadapan.

Dengan kemenangan Tänak ini juga, maka berakhirlah saga ‘penguasaan Sebastien’, di mana selepas Petter Solberg dinobatkan sebagai juara WRC pada tahun 2003, ia kemudian terus dikuasai oleh juara dunia sembilan-kali Sebastien Loeb (2004-2012) dan juara dunia enam-kali Sebastien Ogier (2012-2018) – kedua-duanya dari Perancis.

Tempat ketiga untuk Rali Catalunya ini dihuni oleh pemandu tuan rumah, Dani Sordo yang memandu untuk pasukan Hyundai. Sebastien Loeb juga menyertai pusingan kali ini dengan memandu Hyundai, sebagai salah satu pusingan dari tiga pusingan yang ditawarkan kepadanya oleh jenama Korea berkenaan untuk WRC tahun ini.

Ott Tänak mula berpindah dari pasukan M-Sport Ford ke pasukan Toyota Gazoo Racing pada tahun 2018 setelah menandatangani kontrak untuk dua musim. Walaupun tempatnya telah dinyatakan selamat untuk musim hadapan oleh prinsipal pasukan, Tommi Makinnen, Tänak dilaporkan membuat keputusan mengejut untuk berpindah ke pasukan Hyundai untuk musim 2020.

Bagi pasukan Toyota pula, kejayaan Tänak ini adalah juara kategori pemandu kelima mereka dalam sejarah WRC, setelah kali terakhir dilakukan oleh Didier Auriol pada tahun 1994 dengan memandu Toyota Celica GT-4 Group A. Selain Auriol, nama Tänak kini sebaris dengan lagenda Toyota yang lain seperti Carlos Sainz dan Juha Kankkunen.

Walaupun Tänak sudah sah bergelar juara WRC kategori pemandu, kejuaraan dalam kategori pengeluar masih lagi terbuka di Rali Australia nanti di mana buat masa ini ia diungguli oleh pasukan Hyundai dengan 380 mata, meninggalkan Toyota di tempat kedua dengan 362 mata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required