Mitsubishi Outlander 2022 — unit pertama dihantar

Mitsubishi sedang menarik perhatian terhadap Outlander generasi keempat terbaru keluarannya dengan cara mengumumkan unit pertama model itu kini sudah meninggalkan premis pemasangannya di Kilang Okazaki bertempat di Aichi, Jepun. SUV berkenaan dihantar semala menuju Amerika Syarikat, dan akan membuat penampilan sulungnya 17 Februari nanti.

Cabang Amerika Utara syarikat itu juga telah mengumumkan kerjasama dengan Amazon untuk menjayakan satu acara maya, dan menjadikan Outlander sebagai kenderaan pertama yang diperkenalkan melalui Amazon Live. Kereta ini sudah mula diacah pada bulan Disember tahun lalu.

Menurut Mitsubishi, Outlander dibangunkan di bawah semangat istilah Jepun “I-Fu-Do-Do”, yang bermaksud asli dan majestik. Syarikat itu menambah yang SUV berkenaan menampilkan keteguhan dari luar dan dalam, dengan rekaan ruang kabin yang diperhalus, sementara rekaan bahagian wajah depannya pula akan menjadi penanda aras kepada arah tuju rekaan Mitsubishi di masa hadapan.

Reka bentuk model baru ini juga sudah kita ketahui penampilannya daripada beberapa gambar yang mula muncul penghujung tahun lalu. Rekaannya nampak lagi matang dan menonjol berbanding model terdahulu, ia meminjam banyak ilham sentuhan rekaan daripada Engelberg Tourer/e-Yi Concept 2019, menggunakan wajah depan Dynamic Shield terbaru yang memisahkan lampu utamanya — sentuhan sama yang kini ada pada Xpander dan Eclipse Cross facelift.

Membuatkan Outlander tampil lebih moden dan bergaya dengan rekaan cermin utama yang meliputi penuh, serta tiang D warna hitam berkilat untuk berikan kesan bumbung terapung. Setakat ini masih belum ada pendedahan berkaitan sistem janaan kuasanya melainkan Outlander akan terus ditawarkan dengan enjin petrol dan juga varian plug-in hybrid.

Pada model konsep Engelberg, ia menggunakan sistem PHEV, dengan enjin 2.4 liter, motor elektrik pada setiap gandar dan bateri berkapasiti lebih besar 20 kWh. Jarak perjalanan mod elektrik sepenuhnya kereta ini mencapai 70 km dan jarak perjalanan keseluruhan mencecah 700 km.

Mitsubishi juga mengesahkan, Outlander baru ini juga akan menampilkan teknologi pacuan Super All-Wheel Control (S-AWC) versi dipertingkat sebagai sebahagian daripada paltform baru ini. Kereta ini terlebih dahulu akan dilancarkan di US, Kanada dan Puerto Rico sebelum memasuki pasaran global yang lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required