PKP 2.0: Sekatan jalan raya tetap diteruskan – PDRM

PKP 2.0: Sekatan jalan raya tetap diteruskan – PDRM

Polis Diraja Malaysia (PDRM) memutuskan untuk meneruskan kesemua sekatan jalan raya (SJR) di seluruh negara walau pun kerajaan telah mengumumkan larangan pergerakan melebihi radius 10 kilometer ditarik balik mulai semalam.

Buat setakat ini sebanyak 550 SJR dilaksanakan di seluruh negara, termasuklah 276 sekatan jalan raya di persempadanan daerah di seluruh negara, manakala 274 lagi di persempadanan negeri dan Operasi Benteng (Op Benteng).

Menurut Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, selepas kerajaan mengumumkan perkara tersebut, pihaknya akan memberi tumpuan kepada faktor pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

“Meskipun bebas bergerak lebih 10km, orang ramai yang tidak mempunyai kebenaran untuk merentas daerah atau negeri, hanya dibenarkan bergerak dalam daerah mereka sahaja.

PKP 2.0: Sekatan jalan raya tetap diteruskan – PDRM

“Justeru, polis masih lagi meneruskan pemantauan terhadap pematuhan ini selain pergerakan yang masih menetapkan dua individu sahaja dalam satu kenderaan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB),” katanya seperti yang dilaporkan Berita Harian.

Jelasnya, penugasan penguatkuasaan bukan untuk bertujuan menyusahkan orang ramai, sebaliknya untuk memastikan penularan COVID-19 dapat diputuskan, sekali gus memastikan keselamatan dan ketenteraman awam sentiasa terjaga.

Semalam, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri mengumumkan, PKP 2.0 dilanjutkan di Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor, sehingga 4 Mac ini. Manakala lain-lain negeri dilaksanakan PKPB dan Perlis menjadi satu-satunya negeri yang melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP). Walau bagaimana pun, larangan merentas daerah dan negeri masih dilaksanakan di seluruh negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required