PKP 2.0 dilanjutkan di S’gor, KL, Penang dan Johor hingga 4 Mac; pergerakan radius 10km ditarik balik

PKP 2.0 dilanjutkan di S’gor, KL, Penang dan Johor hingga 4 Mac; pergerakan radius 10km ditarik balik

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri baru sahaja mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0) dilanjutkan tempohnya bagi negeri Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor sehingga 4 Mac 2021.

Keputusan ini dibuat selepas Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membuat penilaian risiko bagi kes Covid-10 dan mendapati kes positif masih kekal tinggi di negeri-negeri tersebut. Walau pun dalam beberapa hari ini, kes positif COVID-19 di kebanyakan negeri menunjukkan penurunan.

“Untuk negeri lain, Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Terengganu, Kelantan, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan, serta Sabah akan dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) mulai 19 Februari sehingga 4 Mac 2021. Sarawak pula masih kekal dalam PKPB sejak 15 Februari lalu hingga 1 Mac ini.

PKP 2.0 dilanjutkan di S’gor, KL, Penang dan Johor hingga 4 Mac; pergerakan radius 10km ditarik balik

“Manakala Perlis merupakan satu-satunya negeri yang kesnya sangat berkurangan dan KKM menyarankan agar statusnya ditukarkan ke Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP),” ujar Ismail Sabri yang turut memaklumkan KKM akan membuat penilaian risiko sekali lagi dan bakal mengumumkan perkembangan selanjut mengenainya.

Beliau turut memaklumkan semua SOP dan aktiviti yang dibenarkan seperti mana yang diumumkan sebelum ini adalah masih kekal sama. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai SOP dan aktiviti terbabit, anda boleh terus merujuk di laman web Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Selain itu, Ismail Sabri turut mengumumkan, mulai hari ini, kerajaan telah bersetuju untuk menarik balik larangan perjalanan dalam radius 10 kilometer untuk semua negeri termasuk negeri yang terbabit dengan PKP 2.0. Ini adalah kerana banyak sektor ekonomi telah dibuka kembali.

“Walau bagaimana pun, larangan perjalanan rentas negeri masih dilaksana kecuali mendapat permit kebenaran daripada pihak polis. Ini kerana sebelum ini, rentas negeri banyak menyumbang kepada kenaikan kes dan mencetus kluster baharu. Begitu juga dengan rentas daerah, ia masih tidak dibenarkan,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required