Proton Exora Black Edition tiba di pasaran – RM67,800

Proton Exora Black Edition tiba di pasaran – RM67,800

Dalam empat model keluaran terhad yang dilancarkan oleh Proton hari ini, salah satunya adalah Exora yang dipanggil sebagai Black Edition, sama seperti Persona. Model-model ini dilancar selepas melihat kejayaan Saga Anniversary Edition sebelum ini.

Mengikuti namanya yang diletakkan sebagai Exora Black Edition, MPV ini dicat keseluruhannya dengan warna hitam metalik. Kemudiannya, demi mendapatkan penampilan yang lebih bergaya dan ala mewah, Proton menambahkan jalur emas di sekeliling kenderaan, bermula dari bukaan udara bampar hadapan, perumah lampu kabus, skirting tepi dan bampar belakang.

Melengkapkan penampilan di bahagian luar adalah rim 16 inci yang juga ditambah dengan kemasan emas, serta lencana tulisan Exora di bahagian belakang dengan berwarna sama. Walaupun begitu, satu lagi lencana yang terletak di bahagian kiri pintu but (tulisan Turbo) masih lagi berwarna krom seperti biasa.

Proton Exora Black Edition tiba di pasaran – RM67,800

Konsep kemasan emas ini diteruskan lagi di bahagian dalam, dengan dua bahagian iaitu keliling skrin dan perumah tombol gear menggunakan warna tersebut. Kemudiannya bagi tempat duduk serta kulit pintu yang dibalut kulit itu, jahitannya diubah menggunakan benang warna emas manakala skrin infotainmen di bumbung diberikan terus.

Selain daripada bahagian yang dinyatakan di atas, semua kelengkapan Exora yang dikeluarkan hanya untuk 500 unit ini masih adalah sama seperti model yang dilancarkan pada tahun 2019, bermula dengan enjin 1.6 liter turbo berkuasa 138 hp dan 205 Nm tork, digabungkan bersama transmisi automatik CVT.

Model ini mempunyai sistem infotainmen yang boleh dikawal menggunakan arahan suara “Hi Proton”, dan dilengkapi dengan skrin tujuh inci di tengah. Selain daripada itu, ia juga dilengkapi dengan panel instrumen berserta skrin TFT di tengah, cermin pandang belakang tanpa bingkai, dua soket USB, soket 12V dan sambungan 4G.

Bagi aspek keselamatan, ia masih dilengkapi dengan dua beg udara hadapan, kawalan kestabilan elektronik (ESC), brek cakera di sekeliling, brek anti-kunci (ABS), agihan brek elektronik (EBD), tali pinggang hadapan dengan fungsi pengetat, pengesan jarak di belakang serta kamera undur.

Proton Exora Black Edition dijual pada harga RM67,800 dan didatangkan seperti biasa dengan jaminan selama lima tahun atau 150,000 km (mana yang tiba terlebih dahulu). Ini adalah harga mengikut pengecualian cukai yang diberi sehingga bulan Jun ini dan selepas itu, ia akan dijual pada harga RM69,800.

Gambar rasmi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required