AATF bakal digunakan untuk peleraian komponen kenderaan terbiar – Kementerian Alam Sekitar

AATF bakal digunakan untuk peleraian komponen kenderaan terbiar – Kementerian Alam Sekitar

Isu kenderaan terbiar, usang dan tersadai masih berlarutan sana sini. Selain sakit mata memandang, ia juga menjadi port pembiakan nyamuk dan haiwan lain. Walau bagaimana pun, pemasalahan ini bagaikan kurang penyelesaiannya, walau pun sebelum ini, kerajaan Pakatan Harapan berkata bakal ada garis panduan pengurusan kenderaan terbiar diperkenalkan.

Namun demikian, jika berfikir secara positif, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Baru-baru ini, Kementerian Alam Sekitar telah mengumumkan projek perintis Kemudahan Rawatan Automatif Berlesen (AATF) akan digunakan bagi peleraian komponen mengandungi buangan terjadual dari kenderaan yang dibatalkan pendaftarannya oleh Kementerian Pengangkutan Malaysia, laporan Berita Harian.

Menurut Ketua Pengarah Alam Sekitar, Norlin Jaafar, komponen itu akan diasingkan bagi tujuan guna semula, kitar semula atau pemerolehan kembali dan pelupusan akhir. Di mana kemudahan itu dilesenkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) bawah Seksyen 18, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

“Inisiatif lestari ini diperkenalkan JAS bagi menangani isu kenderaan terbiar dan ditinggalkan yang dilihat berpotensi menyebabkan pencemaran alam sekitar jika tidak diuruskan dengan sempurna. Usaha ini juga akan memangkin penerapan aspek teknologi hijau bagi memacu pembangunan rendah karbon di negara ini selaras Dasar Automatif Nasional 2020,” katanya.

AATF bakal digunakan untuk peleraian komponen kenderaan terbiar – Kementerian Alam Sekitar

Kenderaan terbiar ini mengandungi bahan buangan terjadual seperti bateri asid plumbum, bateri lithium, komponen elektronik, pad brek, minyak enjin terpakai dan cecair penyejuk enjin yang perlu diuruskan dengan baik.

Berdasarkan aduan diterima Biro Pengaduan Awam (BPA), sejumlah 15,019 kes direkodkan berkaitan masalah kenderaan terbiar bagi tempoh 2014 hingga 2017. Peningkatan jumlah kenderaan berdaftar juga didapati menyumbang kepada peningkatan kenderaan terbiar di dalam negara.

Menerusi maklumat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pula, terdapat sekurang-kurangnya 60,000 kenderaan terbiar di seluruh negara pada 2019, antaranya disebabkan kenderaan uzur, kesukaran mendapat alat ganti dan pemilik kenderaan kurang arif mengenai proses pelupusan.

Dengan adanya AATF ni, pastinya masalah tersebut dapat dikurangkan (atau dihapuskan sama sekali). Namun demikian, kerjasama daripada semua pihak amat diperlukan terutamanya pihak berkuasa tempatan (PBT) yang boleh membuat rondaan dan mengesan kenderaan usang ini, begitu juga dengan golongan masyarakat yang boleh membuat aduan sekiranya ada kenderaan usang ini berhampiran mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required