Mitsubishi labur RM3.2b di Indonesia untuk produksi Xpander Hybrid, Outlander PHEV – juga untuk eksport

Mitsubishi labur RM3.2b di Indonesia untuk produksi Xpander Hybrid, Outlander PHEV – juga untuk eksport

Nampak gayanya industri automotif di Indonesia kian berkembang dengan jayanya. Selain Hyundai yang bakal memulakan pengeluaran untuk model EV di negara berkenaan, Tesla juga sedang merancang untuk membangunkan fasiliti produksi bagi bateri di sana, manakala Honda juga mahu memindahkan kilang pengeluarannya dari India serta menghasilkan EV.

Bukan itu sahaja, Mitsubishi juga telah mengumumkan komitmen untuk melabur sebanyak 11.2 trilion rupiah (RM3.2 bilion) di negara berkenaan sehingga 2025. Menurut laporan CNN Indonesia, menteri industri Agus Gumiwang berkata, wang tersebut akan digunakan untuk meningkatkan kapasiti kilang produksi dari 220,000 ke 250,000 unit, ditambah dengan pembangunan untuk sekurang-kurangnya dua kereta hibrid, di mana salah satunya ialah Xpander Hybrid.

Manakala model kedua pula ialah model plug-in hybrid. Model semasa Outlander PHEV kini dijual di Indonesia, dalam unit import sepenuhya. Berdasarkan strategi Fasa Kedua pengeluar kereta berkenaan, Outlander PHEV generasi akan datang bakal diproduksi secara tempatan untuk kedua-dua pasaran domestik dan eksport. Manakala model PHEV lain yang dijangka akan diproduksi di sana termasuklah Eclipse Cross PHEV baharu.

Berkenaan dengan eksport, Agus berkata, beberapa model Mitsubishi yang dipasang di Indonesia akan dieksport ke sembilan lagi pasaran negara luar, menjadikannya daripada 30 negera ke 39 buah negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required