Tekan habis nozel pam akan menyebabkan anda dapat petrol kurang? ‘Pak Cik Shell’ buktikan ia tak benar

Ada pelbagai tips untuk menjimatkan bahan api yang tular di media sosial – ada yang kita boleh pakai, dan ada juga memang nampak langsung tak logik. Salah satu dari tips yang popular adalah “kalau kita tekan habis nozel, kita akan dapat minyak kurang dari sepatutnya”.

Teori ini mungkin dibuat kerana sifat petrol berkenaan yang mudah meruap ke udara dan ‘hilang’ sekiranya kita menekan habis nozel pam dan aliran keluarnya laju. Jadi jika anda ‘berjanggut’ menunggu giliran untuk mengepam kerana orang yang sedang mengisi di hadapan anda menekan nozel dengan berhati-hati, mungkin inilah petua yang dia sedang guna.

Tapi betul ke tak betul teori ini? Bagi membuktikan bahawa ia sekadar mitos semata-mata, Pengarah Urusan Shell Malaysia, Shairan Huzani Hussain atau lebih dikenali sebagai ‘Pak Cik Shell’ telah memuat naik video ke akaun instagram peribadinya, memaparkan satu eksperimen yang dibuat sendiri.

Tekan habis nozel pam akan menyebabkan anda dapat petrol kurang? ‘Pak Cik Shell’ buktikan ia tak benar

Dalam video berkenaan, Shairan membuat eksperimen tersebut menggunakan alat sebenar untuk mengukur isipadu cecair. Setelah mesin pam ditetapkan untuk mengepam 10 liter, jelas ia memberikan isipadu yang sama iaitu 10 liter tak kira anda pam secara laju atau pun secara perlahan.

Teori tersebut mungkin juga benar jika diambil kira faktor suhu dan cuaca, namun perbezaan jumlah isipadu berkenaan mungkin tak sampai 0.1 liter. Jadi bertimbang rasa sikitlah, kalau tengah waktu puncak, tak payahlah kita berkira sangat dengan petrol 2-3 titik tu, penat orang lain tunggu giliran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required