GALERI: Renault Megane RS 300 Trophy facelift tiba di Malaysia — 300 PS/420 Nm, EDC Auto, harga RM328k

GALERI: Renault Megane RS 300 Trophy <em>facelift</em> tiba di Malaysia — 300 PS/420 Nm, EDC Auto, harga RM328k

Renault Megane RS 300 Trophy versi facelift diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia hari ini. Ia tidak hanya menampilkan perubahan dari aspek imej atau kosmetik semata-mata, bahkan peningkatan prestasi dan kelengkapan turut diberikan.

Antara yang utama ialah lampu depan yang kini dari unit LED sepenuhnya. Rekaan DRL juga diperkemas, serta di belakangnya datang dengan penampilan lampu LED baru. Lagi pembaharuan ialah pilihan warna Flame Red juga ditawarkan. Untuk membezakan varian ini, bilah penggayaan ala F1 pada bahagian bawah bampar datang dengan lencana Trophy.

GALERI: Renault Megane RS 300 Trophy <em>facelift</em> tiba di Malaysia — 300 PS/420 Nm, EDC Auto, harga RM328k

Di dalam, kluster instrumen digital baru dengan paparan TFT tujuh-inci akan menyambut pemandu untuk memaparkan maklumat kereta dan pemanduan. Skrin sentuh tujuh-inci Easylink bagi sistem infotainmen dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto. Unit ini menggantikan versi R-Link 2 8.7-inci yang digunakan pada model terdahulu.

Tombol gear di konsol tengah juga diperbaharui, dan kini ada tambahan dial bulat ketiga. Stereng pula kini menampilkan bahagian atas dan bawahnya yang dibalut kulit Alcantara serta logonya. Kemaskini mekanikal pula melibatkan peningkatan kuasa dan tork. Unit enjin 1.8 liter turbocas empat-silinder ini menghasilkan 300 PS (296 hp), tambahan 20 PS berbanding model sebelumnya. Tork pula naik 30 Nm menjadi 420 Nm.

GALERI: Renault Megane RS 300 Trophy <em>facelift</em> tiba di Malaysia — 300 PS/420 Nm, EDC Auto, harga RM328k

Hanya ada satu pilihan kotak gear untuk model terbaru ini, iaitu Efficient Dual Clutch (EDC) enam-kelajuan. Tiada lagi pilihan kotak gear manual ditawarkan. Pecutan 0-100 km/j pula dalam masa 5.7 saat. Versi Trophy ini juga menggunakan penyerap hentak dan gegelung yang masing-masing 25% dan 30% lebih keras berbanding RS 300 biasa, berserta palang anti-olengan yang juga 10% lebih keras.

Empat pilihan warna lain turut diberikan, melibatkan Diamond Black, Pearl White, Orange Tonic dan warna hero Liquid Yellow. Dua warna terakhir ini memerlukan tambahan kos RM9,000 kos. Renault Megane RS 300 Trophy dijual pada harga RM326,476, atas jalan tidak termasuk insurans serta dengan pengecualian SST hingga 30 Jun nanti. Jaminan tiga-tahun atau 100,000 km turut diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required