Renault Koleos 2021 tiba di Malaysia – dari RM182k

Renault Koleos 2021 tiba di Malaysia – dari RM182k

Pengedar kenderaan Renault, TC Euro Cars telah memperkenalkan Koleos 2021 untuk pasaran Malaysia. Ini adalah dua tahun selepas SUV tersebut diberikan facelift pertamanya, dan model baru ini dipertingkatkan lagi di beberapa bahagian, terutamanya kelengkapan. Bahagian mekanikal masih lagi sama.

Harga Koleos 2021 bermula RM181,886 tidak termasuk insurans, iaitu bagi model asas, dan meningkat kepada RM201,087 untuk varian Signature, seterusnya RM206,887 untuk Signature Plus. Harga ini menunjukkan peningkatan yang banyak berbanding model sebelumnya, di antara RM8,685 hingga RM19,020. Ia juga termasuk dengan rebat SST 50% yang diberikan sehingga 30 Jun ini, bersama jaminan lima tahun tanpa had batuan.

Semua varian ini dipacu oleh enjin empat silinder 2.5 liter NA seperti sebelum ini – diambil daripada Nissan X-Trail – dan ia mampu menghasilkan kuasa 171 PS pada 6,000 rpm dan 226 Nm tork pada 4,400 rpm. Kuasa dihantar kepada roda hadapan melalui transmisi Xtronic CVT dengan penggunaan bahan api berada pada kadar 8.1 l/100 km.

Renault Koleos 2021 tiba di Malaysia – dari RM182k

Penampilan Koleos 2021 ini tidak banyak berubah berbanding model facelift sebelum ini, kecuali beberapa bahagian. Lampu projector Pure Vision LED telah ditukar kepada unit reflector, yang dikatakan 10% lebih jimat kuasa, dan disediakan secara standard untuk semua varian, sekali dengan lampu belakang LED dan penunjuk arah sequential.

Di bahagian dalam, varian Signature dan Signature Plus mendapat tempat duduk hadapan baru yang mempunyai penyandar kepada lebih lebar dan pelarasan kusyen, serta liang udara, fungsi mengurut dan memori bagi bahagian pemandu. Tempat duduk ini turut dibalut dengan kulit Nappa Sand Grey (balutan kulit Riviera masih diberikan pada varian asas) serta kemasan kayu di beberapa bahagian.

Senarai kelengkapan lain masih dikekalkan dan ini termasuk rim Taika 18 inci, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, kawalan pendingin hawa dua zon, tempat duduk hadapan larasan kuasa, cermin pandang belakang malap sendiri, sistem infotainmen R-Link 2 dengan skrin sesentuh menegak 8.7 inci, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, lapan pembesar suara, kamera undur dan fungsi tanpa sentuh bagi pintu but belakang.

Selain daripada kelengkapan ini, varian Signature ditambah lagi dengan bumbung panoramik serta rim Kavea 19 inci. Bagi Signature Plus pula, ia boleh dikenali dengan kemasan bampar hadapan dan belakang yang berwarna kelabu, pemijak kaki tepi serta perakam video hadapan dan belakang.

Selain mendapatkan kenderaan ini dengan cara pinjaman biasa, pelanggan juga boleh menggunakan khidmat langganan dengan bayaran bulanan bermula RM2,599 untuk varian asas, RM3,099 untuk Signature dan RM3,399 untuk Signature Plus. Ini adalah jumlah untuk tempoh penggunaan tiga tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required