Tun Mahathir antara pemilik terbaharu Perodua Ativa

Sejak dilancarkan pada Mac lalu, Perodua Ativa telah pun diserahkan kepada lebih 4,345 pelanggan, termasuk timbalan menteri kewangan II, YB Mohd Shahar Abdullah. Dan terkini, SUV segmen-B tersebut telah diserahkan kepada seorang lagi pemilik VIP iaitu bekas Perdana Menteri Malaysia ke-empat dan ke-tujuh, Tun Dr. Mahathir Mohamed.

Beliau telahpun memuatkan naik video penyerahan kereta berkenaan di laman Facebook rasmi miliknya. Tun memilih Ativa varian tertinggi AV berwarna Pearl Diamond White lengkap dengan opsyen bumbung berwarna hitam, serta nombor pendaftaran istimewa “VBX 2020”.

“Saya bangga bahawa Perodua sekarang menghasilkan kereta menggunakan lebih banyak kepakaran jurutera Malaysia, dalam produksi kereta dan juga enjin. Ini adalah kemajuan. Sekarang rakyat Malaysia terlibat dalam rekaan dan kejuruteraan sebuah kereta,” katanya dalam video berkenaan.

“Kereta yang mereka hasilkan adalah dengan kualiti yang bagus dan harganya juga agak bagus, agak rendah. Saya rasa ia akan menerima pasaran yang sudah bersedia di Malaysia. Itu yang telah kita sasarkan. Sudah tentu, matlamatnya nanti kita mahu tengok kereta yang sepenuhnya Malaysia dihasilkan oleh Perodua. Mereka sedang maju. Saya bangga melihatnya. Tetapi sudah tentu, masih banyak yang perlu dibuat untuk menjadikan kereta tersebut Malaysia sepenuhnya,” kata Tun lagi.

Penyerahan berkenaan turut disertai oleh Presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad serta Pengerusi Perodua Tan Sri Asmat Kamaludin. Sebelum ini Zainal Abidin telah menyatakaan bahawa seramai 50 kakitangan Perodua kini sedang berkerja di Daihatsu Jepun, dalam divisi rekaan dan kejuruteraan.

Jadi walaupun Perodua Ativa berkongsi asas platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang sama dengan Daihatsu Rocky, Perodua sebenarnya memang terlibat dalam pembangunan teras projek berkeneaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required