Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron diperkenalkan – tiga varian penjana kuasa, jarak hingga 520 km, 299 PS

Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron diperkenalkan – tiga varian penjana kuasa, jarak hingga 520 km, 299 PS

Audi telah memperkenalkan SUV elektrik sepenuhnya Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron dan ia menawarkan dua kapasiti bateri dan tiga versi motor yang menawarkan bentangan pacuan roda-belakang dan AWD, menjadikan kesemua variannya sebanyak lima pilihan. Q4 e-tron menerima tiga versi penjana kuasa dengan varian 35,40 dan 50, sementara Q4 Sportback e-tron pula dengan varian 35 dan 50 quattro.

Varian asas 35 untuk kedua-dua Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron dilengkapi dengan bateri 52 kWh, yang memberikan kuasa kepada motor yang dipasang di gandar belakang yang mampu menghasilkan 170 PS dan tork 310 Nm. Untuk varian bagi kedua-dua bentuk badan ini, ia mampu mencapai pecutan 0-100 km/j dalam 9.0 saat, sementara kelajuan tertinggi pula 160 km/j. Bagi Q4 35 e-tron, ia mampu mencapai jarak hingga 341 km pada kitaran WLTP, sementara Q4 Sportback 35 e-tron pula meningkat 349 km untuk pengecasan tunggal.

Varian yang mampu mencapai jarak lebih panjang dengan pengecasan tunggal ialah Q4 40 e-tron iaitu maksimum mencecah 520, dijanakan oleh sepasang bateri bersaiz lebih besar, 77 kWh, dengan motor tunggal yang dipasang di belakang dengan hamburan kuasa 204 PS dan 310 Nm. Pecutan 0-100 km/j mampu dicapai dalam 8.5 saat, dan kelajuan maksimum pula 160 km/j.

Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron diperkenalkan – tiga varian penjana kuasa, jarak hingga 520 km, 299 PS

Varian tertinggi bagi penjana kuasa Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron iala 50 quattro, di mana ia dikuasakan oleh pek bateri yang lebih besar berkapasiti 77 kWh. Ia menyalurkan kuasa ke motor yang ditempatkan di gandar belakang, mampu menghasilkan 109 PS dan tork 162 Nm, sementara motor pada gandar belakang dengan kuasa 204 PS dan tork 310 Nm diberikan pada varian Q4 e-tron 40.

Varian 50 quattro mampu menghasilkan keseluruhan kuasa mencecah 299 PS dan tork 460 Nm. Ia mampy memecut dari 0-100 km/j dalam 6.2 saat untuk kedua-dua bentuk badan, dan jarak maksimum untuk pengecasan tunggal mencecah 488 km bagi Q4 e-tron dan 497 km untuk Q4 Sportback e-tron.

Untuk kesemua versi, motor gandar belakang beroperasi dengan transmisi kelajuan-tunggal dengan differential. Motor belakang pada varian RWD menyebarkan nisbah sebanyak 13:1, sementara versi quattro (AWD) pula dengan nisbah 11.5:1. Bagi transmisi dan elektronik kuasanya, berat motor gandar belakang penyejukan-air sekitar 90 kg, dan kelajuan maksimum mampu mencecah 16,000 rpm.

Q4 e-tron (atas), Q4 Sportback e-tron (bawah)

Versi dengan semua-roda menampilkan motor gandar hadapan asynchronous yang beroperasi sehingga 14,000 rpm, dan menggunakan transmisi satu-kelajuan dengan nisbah 10.0:1. Motor ini menggabungkan coolant dan minyak untuk penyejukan, dan kehilangan seretannya mampu dikurangkan apabila motor tidak diaktifkan. Berat unit motor gandar hadapan sekitar 60 kg.

Kesemua versi penjana kuasa bagi Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron menyokong pengecasan AC dan DC. Sistem pengecasan e-tron kompak turut diberikan untuk menyokong pengecasan AC di rumah pada kadar 230 voltan atau 400 voltan seperti yang disarankan oleh Audi.

Model asas Q4 35 e-tron, baterinya boleh dicas dengan kadar sehingga 7.2 kW AC, sementara versi yang lain menyokong pengecasan sehingga 11 kW AC. Poin pengecasan berkuasa tinggi banyak ditempatkan di sekitar rangkaian Ionity di Eropah yang juga boleh mengecas Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron pada kadar sehingga 100 kW untuk versi asas 35 e-tron, dan 125 kW untuk kemua varian.

Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron diperkenalkan – tiga varian penjana kuasa, jarak hingga 520 km, 299 PS

Suspensi bagi Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron ialah topang MacPherson pada roda hadapan, sementara gandar belakang dikendalikan oleh konfigurasi lima-sambungan kompak, menurut Audi. Bateri motor ditempatkan di lantai kereta iaitu di antara jarak roda, dan hasil pengedaran berat “hampir’ kepada pecahan ideal 50:50, ujar Audi.

Untuk rodanya, ia digandingkan dengan diameter dari 19- hingga 21-inci, dengan ukuran tayar 235 mm untuk hadapan dan 255 mm di belakang. Brek pula diberikan cakera brek berdiameter dari 330 mm hingga 358 mm bergantung pada varian penjana kuasa.

Sementara itu, gandar belakang dikendalikan oleh brek dram penyelenggaraan rendah untuk mengurangkan risiko hakisan. Ia dibuat kerana brek belakang jarang digunakan dalam pemanduan seharian, di mana motor menyalurkan pendikitan dan tenaga kinetik menerusi elektrifikasi.

Senibina kabin bagi Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron adalah lebih kurang sama dengan model Audi yang lain, dengan sudut rak MMI infotainment tengah ke arah pemandu. Butang pemula dan kawalan transmisi ditempatkan di tingkat tengah di atas konsol tengah, betul-betul di atas kawalan pendingin hawa.

Bagi ketersambungannya, ia didatangkan dengan MMI Plus, dengan paparan 11.6-inci dan juga menampilkan WiFi hotspot untuk penumpang, sebagai tambahan kepada perkhidmatan asas untuk larasan infotainmen dan navigasi Audi Connect. Sistem navigasi menawarkan saranan untuk destinasi, dan juga menyalurkan informasi laluan spesifik untuk aliran trafik.

Sebagai tambahan kepada perkhidmatan Audi Connect, ia juga bertindak sebagai perancang laluan e-tron, di mana ia mencari laluan paling pantas dengan beberapa perhentian pengecasan menerusi lokasi pengecasan pantas DC. Ia juga mengira masa pergerakan, termasuk masa pemanduan dan juga masa pengecasan, serta meramalkan keadaan trafik.

Bagi spesifikasi ketersambungan dan MMI pro infotainment untuk model tertinggi pula menampilkan kokpit maya dan instrumentasi untuk pemandu, ketersambungan telefon pintas tanpa wayar dan juga paparan utama. Ia juga memberikan ciri dari spesifikasi MMI Plus termasuk navigasi Google Earth, entri ucapan dalam talian, radio dalam talian dan radio hibrid. Sementara ini, audio dalam kereta menampilkan sistem Sonos dengan 10-pembesar suara bersama subwoofer.

Untuk aspek keselamatan aktif bagi Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron termasuklah radar hadapan, kamera hadapan, kamera pandangan sekeliling, dua radar belakang dan lapan penderia ultrasonic. Selain itu, ia turut diberikan amaran ketibaan lorong, amaran pelanggaran hadapan dan AEB, sistem bantuan membelok apabila membelok melintasi trafik di hadapan (termasuk di persimpangan) dan bantuan elak pelanggaran.

Bantuan pemandu untuk Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron juga ditambah, termasuklah sistem bantuan kecekapan ramalan yang membolehkan pemandu melepaskan pedal pendikitan apabila menghampiran zon yang perlu mengurangkan kelajuan seperti di selekoh dan persimpangan.

Sistem ini kemudiannya menguruskan pergerakan kenderana tanpa memerlukan input daripada pemandu. Selain itu, fungsi mengesan keletihan juga dapat memantau paten pemandu sama ada dalam keadaan yang bagus untuk meneruskan pemanduan. Bukan itu sahaja, sistem pengesanan isyarat trafik dan pengehad kelajuan ramalan juga menjadi pelengkap sistem bantuan standard ini.

Sistem bantuan pilihan termasuklah kawalan kelajuan adaptif, bantuan kelajuan adaptif yang membantu kenderaan berada di pemusatan lorong, bantuan sisi (seperti pemantauan titik buta), amaran keluar yang memberikan isyarat kepada pemandu dan penumpang supaya tidak membuka pintu sekiranya ada kenderaan atau penunggang basikal menghampiri dari belakang, bantuan trafik lintasan belakang, bantuan kecemasan, asas pra-deria dan pra-deria belakang (untuk mengesan sekiranya terjadi pelanggaran di belakang).

Audi Q4 e-tron dan Q4 Sportback e-tron bakal dijual di benua Eropah mulai Jun 2021, dengan. harganya di Jerman bermula dari 41,900 euros (RM207,130).

GALERI: Audi Q4 e-tron

GALERI: Audi Q4 Sportback e-tron

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required