Baidu mula program teksi tanpa pemandu di Beijing

Baidu mula program teksi tanpa pemandu di Beijing

Baidu telah melancarkan perkhidmatan robotaxi tanpa pemandu sepenuhnya, Apollo Go kepada umum di Beijing. Perkhidmatan ini membolehkan pengguna mendapatkan robotaxi tanpa pemandu yang mengawal kenderan terbabit. Shougang Park di Beijing menjadi lokasi pertama menyaksikan pelancaran perkhidmatan ini, lokasi yang bakal terlibat dalam Olimpik Musim Sejuk Beijing 2022 kelak.

Baidu menjadi syarikat China pertama yang melancarkan perkhidmatan teksi tanpa pemandu untuk kegunaan komersial ini. Aplikasi mudah alih Apollo Go membolehkan mengguna mendapatkan robotaxi berdekatan melalui sistem automatik dan layan diri sepenuhnya.

Tunjuk arah realiti maya dan hon jarak jauh membantu pengguna mengenal pasti lokasi dan kedudukan robotaxi berkenaan, yang memerlukan pengguna untuk membuka kunci kenderaan menggunakan kod QR dan kod kesihatan sebelum boleh menaiki kenderaan. Ini termasuklah untuk mengesahkan identiti berikutan situasi pandemik kini, jelas Baidu.

Sebaik menaiki kenderaan dan menekan butang untuk meneruskan perjalanan, sistem akan memastikan pengguna mematuhi semua protokol dan dalam keadaan selamat — misalnya menutup pintu dengan betul dan menggunakan tali keledar — sebelum memulakan perjalanan. Servis pemanduan jarak jauh 5G diaktifkan sepanjang masa untuk membolehkan operator manusia mengambil alih kendalian dari jauh sekiranya perlu.

Baidu mula program teksi tanpa pemandu di Beijing

Robotaxi ini akan mengangkut pengguna dari dan ke lokasi seperti dewan sukan, kawasan bertugas, kedai kopi dan hotel, sementara penggunaannya ketika Olimpik Musim Sejuk Beijing kelak akan menyaksikannya diguna bagi mengangkut atlet dan petugas acara.

Selain daripada percubaan di Shougang Park ini, operasi autonomous ini juga sudah dicuba di Yizhuang, Haidan dan Shunyi dengan Baidu mensasarkan untuk menganjak ke tahap baru bagi operasi komersial program sama di bahagian-bahagian lain di luar Beijing. Setakat ini, program berkenaan telah melengkapi 10 juta kilometer ujian bagi pemanduan autonomous.

“Pada masa hadapan, Baidu Apollo akan memperkenalkan robotaxi tanpa pemandu di lebih banyak bandar, membolehkan khalayak untuk mendapatkan perkhidmatan hijau, rendah karbon dan selesa disamping terus mempertingkatkan pengalaman pengguna. Pengkomersialan pemanduan autonomous akan dapat mengatasi kesesakan dengan berkesan dan membantu mencapai tahap neutral karbon di China,” ujar Naib Presiden, Teknologi Pemanduan Autonomous Baidu, Yunpeng Wang.

Dalam perkembangan berasingan, Januari lalu Baidu mengumumkan usaha sama strategik dengan Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) untuk mereka dan mengeluarkan kenderaan elektrik pintar. Baidu akan menumpukan aspek teknologi pemanduan autonomus, manakala ZGH akan menguruskan rekaan kenderaan dan pengilangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required