Perodua jual 20,399 kereta pada April 2021 – Ativa sumbang 22% jualan, 9k unit telah diserah setakat ini

Perodua jual 20,399 kereta pada April 2021 – Ativa sumbang 22% jualan, 9k unit telah diserah setakat ini

Perodua telah mengumumkan laporan prestasi jualannya untuk April 2021, yang mendedahkan mereka berjaya menjual dengan anggaran 20,399 unit kenderaan sepanjang bulan lalu. Perodua menyatakan bahawa jumlah berkenaan adalah 16.5% lebih rendah pada bulan Mac (23,431 unit) kerana gangguan bekalan cip semikonduktor yang kini menjejaskan industri automotif di seluruh dunia.

Dari jumlah keseluruhan pada April berkenaan, 4,624 unit atau lebih 22% daripadanya disumbangkan oleh jualan Perodua Ativa. Secara kumulatif, selepas dilancarkan pada 3 Mac Ativa sudahpun dihantar kepada hampir 9,000 pelanggan yang menempah. Perodua turut mendakwa permintaan terhadap SUV tersebut kekal tinggi dengan purata 290 unit ditempah setiap hari.

“Tempoh menunggu Ativa kini dari dua hingga empat bulan, bergantung kepada warna dan varian yang diingini. Kami menasihatkan para pelanggan kami yang dihargai untuk bercakap dengan penasihat jualan kami yang sah untuk mendapatkan maklumat terkini dan tepat mengenai tempoh menunggu bagi pelbagai kombinasi varian-warna Ativa,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

Perodua jual 20,399 kereta pada April 2021 – Ativa sumbang 22% jualan, 9k unit telah diserah setakat ini

Dengan keputusan terbaharu ini, jumlah jualan Perodua untuk empat bulan pertama 2021 sudah pun mencapai 78,304 unit. Ia adalah peningkatan yang sangat signifikant dengan kadar 74% (45,034 unit) berbanding tempoh sama tahun lalu; kerana ketika itu bermulanya tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang menyebabkan tempahan berada pada tahap minima.

“Walaupun isu kekurangan cip semikonduktor masih berlangsung secara global, Perodua berjaya menghasilkan 20,278 kenderaan pada April 2021, menjadikan jumlah pengeluaran kami setakat tahun ini sebanyak 80,661 unit,” kata Dato’ Zainal.

“Isu kekurangan cip merupakan keutamaan kami buat masa ini. Kami sedang mengkaji kesemua sumber yang ada untuk menanganinya, termasuk bekerjasama dengan pihak kerajaan dan rakan-rakan niaga kami untuk mencari penyelesaian.

Perodua jual 20,399 kereta pada April 2021 – Ativa sumbang 22% jualan, 9k unit telah diserah setakat ini

“Perodua tetap komited terhadap penghantaran tepat pada masanya, dibantu oleh skala ekonomi kami. Kami mengucapkan terima kasih kepada para pelanggan yang dihargai atas kesabaran mereka.

“Kami akan bertungkus lumus untuk menyerahkan sebanyak kenderaan yang mungkin sebelum tamatnya pengecualian cukai jualan kerajaan pada akhir-Jun ini,” tambah beliau.

Perodua akan kekal dengan sasarannya untuk menjual sebanyak 240,000 kenderaan sepanjang 2021 buat masa sekarang. Sasaran berkenaan adalan 9% lebih tinggi berbanding jumlah keseluruhan jualan Perodua pada tahun lalu iaitu 220,163 unit. Syarikat tersebut turut mensasarkan untuk memproduksi sejumlah 272,000 unit kenderaan tahun ini (+23%), yang dijangka membawa kepada perbelanjaan rekod sebanyak RM6.5 bilion pada tahun ini untuk membeli komponen tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required