PKP 3.0: Rentas negeri, daerah untuk temu janji vaksin tidak perlu surat kebenaran polis – Khairy Jamaluddin

PKP 3.0: Rentas negeri, daerah untuk temu janji vaksin tidak perlu surat kebenaran polis – Khairy Jamaluddin

Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin Abu Bakar telah mengeluarkan kenyataan bahawa individu yang ingin merentas negeri bagi tujuan janji temu penerimaan vaksin COVID-19 tidak perlu surat kebenaran polis.

Khairy berkata, penerima vaksin hanya perlu menunjukkan janji temu dalam MySejahtera atau laman web dan khidmat pesanan ringkas (SMS). Malahan perkara tersebut juga telah dijelaskan kepada Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, laporan Berita Harian.

“Penerima vaksin tidak perlu surat polis. Cukup sekadar menunjuk janji temu dalam MySejahtera atau laman web atau SMS,” katanya dalam ciapan Twitter malam tadi.

Pada 15 April lalu, kerajaan memberi kebenaran merentas negeri kepada mereka yang ingin membawa ahli keluarga atau tanggungan bagi tujuan janji temu penerimaan vaksin COVID-19. Dengan kelonggaran itu mereka hanya perlu menunjukkan surat janji temu itu kepada pihak berkuasa di sempadan negeri.

Walau bagaimana pun, semalam Selangor telah diumumkan bakal melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di enam daerahnya. Dengan pelaksanaan PKP itu, pergerakan negeri tidak dibenarkan kecuali untuk kes kecemasan, kematian dan mereka yang bekerja.

Jadi, mari kita nantikan pengumuman rasmi yang mungkin akan dibuat oleh Ismail Sabri mengenai perkara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required