Tren LRT yang bertembung telah berjaya dikeluarkan, operasi siap lebih cepat dari jadual – Wee Ka Siong

Tren LRT yang bertembung telah berjaya dikeluarkan, operasi siap lebih cepat dari jadual – Wee Ka Siong

Menteri Pengangkutan, Dr Wee Ka Siong pagi ini telah mengesahkan bahawa dua tren LRT yang terlibat dalam kemalangan yang berlaku di dalam terowong berhampiran Stesen KLCC 24 Mei lalu telah pun berjaya dikeluarkan oleh Team Recovery Rapid Rail.

Menerusi kenyataan yang dibuat pada hantaran laman Facebook rasmi menteri berkenaan, beliau telah menerima laporan daripada pasukan tersebut pada jam 5.24 pagi tadi, dan kerja-kerja tersebut telah disiapkan lebih awal dari tempoh 3 hari yang dijanjikan setelah bekerja 3 shif tanpa henti.

Laporan itu turut menyebut bahawa tren TR40 telah selamat sampai ke Subang depoh pada jam 3.45 pagi manakala tren TR81 pula telah sampai di Gombak tail track pada jam 4.51 pagi. Pihak Prasarana akan menumpukan kepada kerja-kerja pembaikan laluan dari Stesen Kg Baru ke Stesen KLCC.

Walau bagaimanapun, Team Recovery terpaksa “Power Down” (menutup pembekalan kuasa) untuk seluruh laluan rel yang terlibat iaitu dari Stesen Dang Wangi ke Stesen Damai yang mana ianya melibatkan 5 buah stesen LRT sepanjang laluan akibat daripada “power down”.

Lima buah stesen LRT yang terlibat tersebut ialah Damai, KLCC, Ampang Park, Kg Baru & Dang Wangi. Sebaik sahaja kerja pembaikan laluan berkenaan selesai, pemeriksaan oleh pihak Agensi Pengangkutan Awam (APAD) akan bermula untuk mengesahkan tahap keselamatan penggunaan landasan tersebut.

“Untuk pengoperasian LRT pada hari ini, memandangkan kesan “power down” dan juga masih terdapat satu landasan yang ditutup selepas kejadian, maka terdapat “bottleneck” kerana hanya beroperasi dengan satu landasan dari Stesen Damai ke Stesen Pasar Seni (7 buah stesen LRT) & masa yang diambil untuk sesebuah tren melalui laluan berkenaan adalah 16 minit. Akan tetapi, kaedah “platoon” akan digunakan bagi 2 tren memasuki landasan ke arah yang sama untuk mengurangkan kesan bottleneck,” kata Wee.

Tren LRT yang bertembung telah berjaya dikeluarkan, operasi siap lebih cepat dari jadual – Wee Ka Siong

Beliau juga dimaklumkan bahawa 58 tren LRT untuk Laluan Kelana Jaya akan beroperasi sepenuhnya tanpa pengurangan frekuensi sepertimana yang saya umumkan semalam selepas melawat OCC.

“Saya memberi jaminan bahawa pihak Prasarana akan bertungkus-lumus membaiki landasan pada hari ini agar perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya akan dipulihkan sepenuhnya dalam tempoh terdekat.

“Apabila landasan siap diperbaiki, tiada lagi kesan bottleneck dan perkhidmatan LRT akan beroperasi pada tahap 50% kapasiti seperti yang disyaratkan sepanjang PKP3.0 dengan SOP diperketatkan sehingga 7 Jun 2021 tanpa mengurangkan frekuensinya seperti kenyataan media saya pada 22 Mei 2021,” jelas menteri berkenaan lagi.

Dalam kejadian yang berlaku pada Isnin malam lalu tersebut, seramai 47 penumpang cedera parah termasuk enam kritikal yang dirawat di Hospital Kuala Lumpur, sementara 166 yang lain cedera ringan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required