PKP 3.0: Kanak-kanak berumur 12 tahun dan ke bawah tidak dibenarkan berada di tempat awam – MKN

PKP 3.0: Kanak-kanak berumur 12 tahun dan ke bawah tidak dibenarkan berada di tempat awam – MKN

Ini ada satu makluman penting buat ibu bapa yang mempunyai anak berusia 12 tahun dan kebawah. Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 ‘Lockdown’ penuh Fasa pertama, semua kanak-kanak berusia 12 tahun dan ke bawah tidak dibenarkan untuk berada di mana-mana tempat atau fasiliti awam. Walau bagaimana pun, terdapat alasan pengecualian yang boleh diterima iaitu urusan kecemasan, rawatan kesihatan, pendidikan atau senaman, ujar Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Menurut laman web MKN, di bawah prosedur operasi standard kesihatan umum, telah dinyatakan bahawa semua kanak-kanak berusia demikian adalah dilarang untuk berada di tempat awam, kecuali dengan alasan pengecualian tersebut, laporan The Star.

Semalam, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, sebanyak 82,341 kes jangkitan COVID-19 di negara ini adalah melibatkan bayi dan kanak-kanak. Jelasnya, sebanyak 19,851 kes melibatkan kanak-kanak di bawah umur empat tahun, 8,237 kes (lima ke enam tahun), 26,851 kes (tujuh ke 12 tahun) dan 27,402 kes (13 hingga 17 tahun) dan mereka ini adalah pesakit COVID-19 dalam kategori 1,2 dan 3.

Dr Adham turut menasihati ibu bapa atau penjaga supaya lebih bertanggungjawab dalam melindungi kanak-kanak daripada dijangkiti, dan ini termasuklah tidak membawa mereka ke kawasan yang sesak.

Beliau turut menambah, walau pun tiada dalam peruntukan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang membenarkan pemberitahuan kompaun dikeluarkan kepada ibu bapa yang membawa anak-anak ke tempat yang sesak, kertas siasatan tetap boleh dibuka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required