Kejayaan memerlukan masa yang panjang untuk dicapai. Jika bekerja keras dan tekun, anda atau jenama yang dibangunkan itu boleh menjadi nama besar di masa hadapan. Tentulah dengan mengambil kira sumber yang mencukupi serta mungkin nasib yang menyebelahi.

Amaron di Malaysia antara kisah kejayaan yang unik. Beberapa tahun sebelum ini, tiada siapa pernah mendengar nama Amaron. Namun jenama itu dengan bateri hijaunya kini semakin dikenali. Hari ini, jenama yang berasal dari India itu menjadi antara pemain utama yang mampu menyaingi jenama-jenama besar lain, mendahului dengan penawaran program jaminan 36-bulan yang pertama seumpamanya.

Walaupun Amaron sangat dikenali di pasaran Singapura, untuk berkembang seperti yang ia tunjukkan di Malaysia — dengan pelanggan yang bersikap lebih konservatif dan setia dengan jenama — memerlukan usaha dan keunikan tersendiri. Jadi bagaimana jenama ini, yang sebelum ini langsung tidak dikenali, sampai ke tahap sekarang? Kami tanyakan kepada jurucakap Tecxus Marketing yang bertindak sebagai pengedar Amaron.

S: Jelaskan bila dan bagaimana Amaron berjaya menembusi pasaran Malaysia

J: Bermula sederhana pada tahun 2016 ketika kami diberi peluang untuk mengimport dan mempromosi kan bateri Amaron di Semenanjung Malaysia. Melalui rangkaian sedia ada rakan niaga kami serta kualiti tinggi bateri Amaron, Tecxus Marketing berjaya menembusi pasaran, mengisi sektor premium dan kualiti bagi pasaran bateri automotif di sini.

S: Apa pencapaian paling membanggakan, serta halangan paling berat yang ditempuh setakat ini?

J: Halangan utama adalah jenama Amaron tidak begitu dikenali dalam pasaran. Ramai pelanggan belum pernah tahu jenama ini sebelumnya. Bagaimanapun, Amaron mendapat perhatian baik di Singapura dengan 70% perkongsian pasaran di sana. Khalayak di dalam perniagaan bateri automotif telah mendengar tentang jenama ini, tetapi belum pernah nampak lagi dalam pasaran tempatan sebelum itu. Jadi mereka hairan dan ingin tahu mengapa ia sangat popular di Singapura. Kami jadikan itu kenyataan.

S: Adakah sukar untuk mewujudkan tanggapan positif sebuah jenama asal India di Malaysia, memandangkan kita jarang mengaitkan India dengan teknologi automotif?

J: Produk automotif India tidaklah begitu dikenali di sini kerana melibatkan duti import yang tinggi seperti yang kita lihat sebelum ini. Kami berjaya memperkenalkan nilai terbaik dari segi harga dan prestasi serta spesifikasi, dengan harga yang ditetapkan adalah berdasarkan pemerhatian dalam pasaran.

Secara umumnya, pelanggan kami tidak kecewa. Mereka telah menemui bateri yang memberikan prestasi menakjubkan dalam pakej Amaron hijau ini dan tak segan untuk berkongsi tentang jenama ini kepada rakan dan keluarga. Pengalaman positif dengan bateri Amaron memberikan kesan yang positif juga terhadap penerimaan produk ini, di sini.

India merupakan pasaran automotif kelima terbesar di dunia. Jualan tahunan bagi kenderaan baru di sana adalah tujuh atau lapan kali ganda berbanding Malaysia. Mereka mempunyai industri automotif yang sangat kukuh, dan kami berharap pelanggan tempatan boleh mempelajari lebih banyak tentang produk mereka melalui Amaron.

S: Malaysia sebuah negara dengan cuaca panas, dan itu tidak bagus untuk bateri kenderaan. Adakah ini kelebihan Amaron yang datang dari India, kerana cuaca di sana juga lebih ekstrim?

J: Sudah tentu. Amaron berhasil untuk menghasilkan produk dengan jangka hayat yang panjang dengan mengatasi masalah suhu ekstrim dengan teknologi Silven-X yang telah dipatenkan. “Silver-Inside” telah menjadi slogan yang kerap kaki uar-uarkan, merujuk kepada kualitinya.

Suhu musim panas di India boleh mencapai 40 darjah Celcius, sementara suhu musim dingin pula boleh jadi serendah 10 darjah Celsius di sesetengah bahagian negara tersebut. Dengan pengalaman lebih 20 tahun, bateri Amaron cemerlang dalam iklim ekstrim.

S: Apa yang mendorong penawaran jaminan 36-bulan oleh Amaron? Sebelum ini, hanya jaminan 18-bulan diberikan dan itu saja sudah menjadi “lanjutan hayat” untuk pasaran di sini.

J: Ia adalah disebabkan kesungguhan jenama ini untuk memberikan nilai terbaik kepada pelanggan. Ia juga sebuah pembuktian bahawa keyakinan kualiti produk kami berbanding pesaing lain yang ada. Pengenalan program jaminan 36-bulan di Malaysia disokong sepenuhnya oleh kilang, dan Malaysia merupakan pasaran luar negara pertama bagi program seumpama itu bagi Amron.

S: Sejauh mana program jaminan 36-bulan ini membantu membina kepercayaan dan keyakinan pelanggan terhadap produk Amron?

J: Ia merupakan sesuatu yang baru di Malaysia. Kami melanjutkan program jaminan yang sama ini yang telah diperkenalkan di pasaran India sejak 20 tahun lalu. Kami telah memperkayakan lagi program tersebut dengan pendaftaran jaminan digital dan pusat servis seluruh negara. Ini telah memperkasakan lagi pelanggan, memberikan mereka pengetahuan penuh tentang status jaminan bateri mereka. Ini memberikan keyakinan kepada ketahanan produk kami, tambahan pula ada sokongan lepas juala seluruh negara.

S: Dengan bateri yang mampu bertahan tiga tahun atau lebih, adakan itu boleh diterjemahkan kepada pelanggan akan lebih jarang membeli dari Amaron, dan menjurus kepada berkurangnya jualan?

J: Ia memerlukan masa yang lama untuk itu berlaku. Betul, senggang yang panjang antara penukaran bateri sekiranya pelanggan memilih tempoh jaminan 36-bulan ini. Memandangkan perkongsian pasaran kami masih kecil di Malaysia, jalan kami masih panjang untuk berkembang.

S: Harga bateri Amaron kekal sama sejak beberapa tahun lalu, walaupun dengan tempoh lanjutan jaminan ini. Boleh jelaskan strategi ini, sama ada ia memberi kesan terhadap sentimen pelanggan.

J: Matlamat kami selari dengan kilang. Kami berhasil membawakan lebih banyak nilai dan manfaat tambahan kepada pelanggan. Kami merasakan akan ada lebih banyak yang akan memilih program jaminan bagi bateri kenderaan dan Amaron akan meletakkan penanda aras baru untuk pasaran.

S: Akhir sekali, apa mesej khusus untuk pelanggan Amaron di Malaysia?

J: Kami sangat berterima kasih kepada rakan niaga dan pelanggan di atas sokongan anda terhadap bateri Amaron. Sokongan anda telah membolehkan kami meraih kejayaan awal. Sebagai pembekal bertanggungjawab, Tecxus Marketing akan terus membawakan manfaat dan sokongan kepada pelanggan. Terima kasih di atas kepercayaan anda.