Huawei letak sasaran bangunkan teknologi kereta autonomous penuh menjelang 2025, lapor Reuters

Huawei letak sasaran bangunkan teknologi kereta autonomous penuh menjelang 2025, lapor Reuters

Menurut satu laporan daripada Reuters, Huawei, dalam satu usaha untuk mempelbagaikan lagi perniagannya, meletakkan sasaran untuk membangunkan teknologi kenderaan autonomous penuh menjelang tahun 2025.

“Sasaran pasukan kami adalah untuk memastikan teknologi kenderaan autonomous penuh dapat dibangunkan, menjelang 2025,” kata eksekutif kanan unit kenderaan pintar Huawei, Wong Jun. April lalu, Huawei telah mendedahkan kenderaan pertama mereka, Seres Huawei Smart Selection SF5 yang dibangunkan dengan kerjasama sebuah syarikat yang berasas dari California, iaitu Seres.

Menggunakan bentuk sebuah crossover, Huawei SF5 digerakkan motor elektrik asynchronous SEP200 di depan, sementara di belakang pula menggunaan sistem pacuan elektrik all-in-one DriveOne. Bateri yang menggerakkan motor ini pula dicas menggunakan enjin 1.5 liter turbo empat-silinder yang bertindak sebagai “range extender”.

Konfigurasi dengan dua motor dan pacuan semua roda ini menyediakan output keseluruhan sebanyak 551 PS (543 hp atau 405 kW) dan 820 Nm tork, yang membolehkannya memecut 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat.

Huawei bagaimanapun tidak menyediakan perincian penuh berkaitan bateri pada SF5. Bateri ini didakwa mampu menyediakan jarak pemanduan elektrik sepenuhnya sejauh 180 km bagi kitaran NEDC, dan sehingga 1,000 km jika mengambil kira enjin sebagai “range extender”. Perincian tentang tempoh mengecas dan bagai mana konfigurasi motor tunggal masih belum dikongsi setakat ini.

Huawei mula memasang sasaran kepada pembangunan kenderaan elektrik pintar selepas Amerika Syarikat (AS) mengganggu perniagaan telefon pintar mereka dengan mengatakan mengatakan syarikat teknologi China ini merupakan satu ancaman kepada keselamatan negara (AS). Huawei bagaimanapun menafikan perkara tersebut.

GALERI: Huawei Seres SF5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required