DHL, TNB tandatangan MoU – DHL akan guna van elektrik bermula 2022, TNB akan pasang pengecaj

DHL, TNB tandatangan MoU – DHL akan guna van elektrik bermula 2022, TNB akan pasang pengecaj

Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan DHL Express Malaysia (DHL) telah mendatangani Memorandum Persefahaman (MoU) yang akan menyaksikan kerjasama antara kedua-dua syarikat berkenaan menerokai pembangunan rantaian pembekalan yang lebih mesra alam.

Perjanjian tersebut termasuk untuk fokus terhadap menjadikan kerja-kerja penghantaran yang dilakukan oleh DHL menjadi lebih mesra alam, dengan penggunaan kenderaan elektrik yang meluas. Menurut kenyataan media yang disiarkan, kumpulan pertama van elektrik berkuasa elektrik dijangka akan mula digunakan oleh syarikat penghantaran tersebut pada separa pertama 2022. DHL mensasarkan untuk menjadi syarikat logistik pencemaran sifar menjelang 2025.

Manakala TNB pula akan memasang stesen pengecaj kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) di pusat servis DHL Kuala Lumpur, dan juga berberapa lagi pengecaj di sepanjang laluan penghantaran yang terpilih. MoU ini turut menyaksikan kedua-dua syarikat melabur dalam kelengkapan cekap tenaga, membina sistem pengurusan tenaga, dan juga panel solar atas bumbung. Buat masa ini DHL menggunakan rantaian pembekalan elektrik sedia ada dari TNB, dan melihat peluang-peluang untuk penambahbaikkan.

Presiden dan CEO TNB, Datuk Ir. Baharin Din berkata: “Kerjasama ini menggunakan kepakaran yang ada pada TNB dalam pengurusan tenaga, audit tenaga, dan solusi tenaga mampan ke arah masa hadapan lebih lestari untuk negara. Dengan DHL memperbanyakkan penggunaan kenderaan elektrik mereka untuk berberapa tahun akan datang, TNB mensasarkan untuk membina lebih banyak stesen pengecaj EV di fasiliti DHL dan juga laluan penghantaran mereka.”

MoU ini merupakan sebahagian usaha skala besar Deutsche Post DHL Group untuk menyisihkan karbon dalam operasi syarikat mereka – langkah yang akan menggunakan dana sebesar 7 bilion euro (RM35 bilion) dalam masa 10 tahun akan datang.

Sementara itu, TNB turut menyatakan bahawa mereka bercadang untuk meningkatkan generasi kapasiti tenaga boleh diperbaharui kepada 8,300 megawatt menjelang 2025, dari kadar 3,402 megawatt buat masa sekarang. Syarikat itu turut bercadang untuk meluaskan penggunaan teknologi tenaga boleh diperbaharui seperti solar, angin, biomass dan biogas. Setakat 31 Mac 2021, TNB telah membekalkan elektrik ke sekitar 10.1 juta pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required