Volvo sasar jarak gerak 1,000 km untuk satu caj bagi kereta elektrik generasi baharu menjelang 2030

Volvo sasar jarak gerak 1,000 km untuk satu caj bagi kereta elektrik generasi baharu menjelang 2030

Volvo bukan sahaja mendedahkan Concept Recharged, iaitu kereta konsep yang menayangkan halatuju rekaan mereka selepas ini, malah menerusi acara Tech Moment, jenama dari Sweden berkenaan turut mengumumkan halatuju teknologi masa hadapan mereka untuk menjadi jenama premium kenderaan elektrik sepenuhnya (EV), selepas mengumumkan tidak lagi akan menghasilkan kereta dengan kuasa bahan api fosil menjelang 2030.

Salah satu perkara yang akan difokuskan oleh Volvo adalah berkenaan sumber teknologi sel bateri, di mana mereka mensasarkan untuk membangunkan bateri masa hadapan yang mampu untuk mencapai dua perkara penting; lebih jarak gerak dan masa mengecaj lebih cepat.

Untuk itu, Volvo akan menambahbaik teknologi bateri lithium-ion pada kereta elektrik generasi kedua mereka, bermula dengan SUV baharu yang akan dibangunkan berasaskan platform khas untuk EV. Model Concept Recharged yang didedahkan merupakan bayangan kepada barisan model Volvo pada masa akan datang, serta menunjukkan berberapa perincian yang telah dirancang oleh jenama berkenaan.

Menurut Volvo, dalam masa terdekat mereka bercadang untuk bekerjasama dengan Northvolt – kedua-dua syarikat telah pun bekerjasama baru-baru ini – bagi meningkatkan ketumpatan tenaga dalam sel bateri sehingga 50%. Sebelum akhir 2030, mereka mensasarkan untu menghasilkan sel bateri yang mempunyai ketumpatan tenaga melebihi 1000 Wh/l, yang setara dengan teknologi bateri solid, dan mencapai jarak gerak dunia sebenar mencecah 1,000 km dengan sekali caj penuh.

Volvo juga akan memulakan pendekatan baharu berkenaan bagaimana bateri boleh dipakejkan, dan pada pertengahan dekad nanti, Volvo akan memperkenalkan pula kereta elektrik generasi ketiga mereka. Ini akan menyaksikan bateri diintegrasi terus pada lantai, dengan struktur sel juga menyumbang kepada tahap ketegaran keseluruhan kerangka kenderaan.

Jenama lain seperti Tesla dan Canoo sebenarnya telah mengumumkan rekaan struktur pek bateri mereka sebelum ini, di mana sel-sel bateri berkenaan turut menyumbangkan struktur. Ini akan menyisihkan keperluan untuk material tambahan bagi menghasilkan perumah bateri, dan sekaligus mengurangkan berat serta meningkatkan keberkesanan.

Volvo sasar jarak gerak 1,000 km untuk satu caj bagi kereta elektrik generasi baharu menjelang 2030

“Kami mahu meningkatkan kelebihan memandu kereta Volvo elektrik sepenuhnya secara konsisten kepada pelanggan. Dengan meringkaskan rekaan dan integrasi sel-sel bateri kami, kami dapat mengurangkan berat dan memaksimakan ruang, membolehkan kapasiti bateri, jarak dan masa mengecaj ditambah baik secara sepatutnya,” kata Henrik Green, ketua pegawai teknologi Volvo.

Apabila bateri dengan ketumpatan tenaga sudahpun memberikan manfaatnya, bagaimana untuk mengecajnya secara cepat juga menjadi tumpuan. Untuk ini, Volvo akan menggunakan teknologi bateri yang lebih baik dalam masa yang sama terus menambahbaik perisian serta teknologi caj cepat, dengan sasaran bagi mengurangkan masa mengecaj sedia ada sehingga 50% menjelang pertengahan dekad ini.

Volvo turut akan memberikan tumpuan terhadap mengurangkan impak karbon pada bateri-bateri, bermula dengan memastikan pembekalnya menggunakan 100% sumber tenaga boleh diperbaharui untuk memproduksi bateri dan menggunakan teknologi blok rantai bagi memastikan pencarian sumber yang bertanggungjawab.

Volvo sasar jarak gerak 1,000 km untuk satu caj bagi kereta elektrik generasi baharu menjelang 2030

Syarikat berkenaan turut mahu logam-logam berharga dalam bateri digunakan sebaiknya, termasuk memproduksi semula atau menggunakan semula bateri pada setiap peluang yang boleh. Aplikasi hayat kedua, seperti penyimpanan tenaga, juga sedang diselidik, dalam masa yang sama bateri yang telah mencapai jangka hayat akan dikitar semula.

Model gantian SUV XC90 kelak akan menampilkan pengecaj dua hala bagi membolehkan pelanggan menyalurkan lebihan tenaga elektrik pada kereta mereka ke grid kuasa. Ini membolehkan pemilik Volvo membekalkan tenaga kepada grid ketika perkara berkaitan harga dan emisi CO2 penghasilan kuasa elektrik berada pada tahap puncak harian, dalam masa yang sama mengecaj kerete mereka ketika emisi rendah.

“Kami mahu menawarkan pelanggan kereta elektrik sepenuhnya yang mampan membolehkan hidup mereka lebih mudah dan gembira. Menerusi inovasi pintar dan kolobrasi dengan rakan kerjasama utama, kami dapat memberikan pelanggan apa yang mereka mahu – lebih jarak gerak, caj lebih cepat serta kos lebih rendah – dan terus meningkatkan adaptasi mobiliti elektrik,” kata Green.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required