Program isi minyak guna RFID kini di 5 stesen Shell

Program isi minyak guna RFID kini di 5 stesen Shell

Bulan Mei lalu, Touch ‘n Go (TnG) — dengan kerjasama Shell Malaysia — mengumumkan akan mula menjalankan program Isian Semula TNG RFID di beberapa stesen Shell terpilih di Lembah Klang. Sebelum ia dilancarkan untuk pengguna umum, sistem bayaran tanpa sentuh itu kini telah masuk fasa percubaan di lima stesen Shell bermula semalam, dari 13 Julai hingga 12 Ogos nanti.

Lima stesen yang terlibat itu ialah Shell Bandar Sri Menjalara, Shell Mint Hotel, Shell NKVE Damansara, Shell Taman Connaught dan Shell Taman Tun Dr Ismail. Pengguna yang terlibat dalam program percubaan ini akan menerima “cashback” bernilai RM20 dalam e-dompet mereka untuk mencuba pilihan pembayaran terbaru ini.

Kaedah ini membolehkan pelanggan membuat bayaran untuk isian semula minyak di pam tanpa memerlukan interaksi dengan aplikasi di telefon atau sistem lain ketika itu — bayaran dibuat melalui e-dompet TnG yang dihubungkan kepada RFID.

Pelanggan pertama sekali perlu mengaktifkan RFID Fuelling, untuk sekali sahaja. Cara gunanya juga mudah — buka e-dompet, tekan ikon Shell dan aktifkan butang isian semula. Dari situ, pengguna boleh memilih jumlah isian semula dan hubungkan dengan kad BonusLink untuk mendapat mata ganjaran. Akhir sekali, masukkan nombor enam-digit OTP yang diberikan dan pengaktifan pun selesai. Pelanggan hanya perlu memastikan jumlah dalam e-dompet mereka mempunyai baki mencukupi untuk isian semula itu.

Program isi minyak guna RFID kini di 5 stesen Shell

Bagi proses isian semula, pelanggan hanya perlu ke ruang pam spesifik yang ada tanda RFID, letak kenderaan dalam petak sepatutnya, lihat skrin LED (di atas atau di atas tanah, bahagian depan ruang tersebut). Sebaik sahaja pengimbas mengesan kenderaan anda, sistem akan “reserve” pam berkenaan, dan bila skrin memaparkan ikon hijau, pelanggan mempunyai 80 saat untuk memulakan proses isian semula tersebut.

Selesai, transaksi berkenaan akan terpampang dalam History dalam e-dompet pelanggan. Apa berlaku jika pelanggan pam kurang daripada jumlah yang dimasukkan? Sebarang jumlah yang berbaki akan dikembalikan ke e-dompet pengguna.

Untuk mendapatkan “cashback” RM20, mereka yang terlibat dalam program ujian ini perlu membuat sekurang-kurangnya dua transaksi Isian Semula RFID dan membelanjakan minumum RM10 setiap kali dalam tempoh sebulan ujian berkenaan berlansung. Mereka juga perlu kongsikan pengalaman mereka melalui satu kaji selidik ringkas melalui emel sebelum 15 Ogos.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required