SsangYong tunjuk teaser rekaan ala Jeep bagi X200

SsangYong tunjuk <em>teaser</em> rekaan ala Jeep bagi X200

SsangYong telah mendedahkan lakaran bagi model akan datang keluaran syarikat itu, dengan kod nama X200. Kenderaan tersebut mengikut jejak yang sama dengan J100 yang diumumkan bulan lalu, menjadi sebuah SUV elektrik saiz sederhana dengan penampilan rugged.

X200 ini pula datang dengan penampilan yang lebih lasak, dan bersedia untuk off-road. Mengenakan reka bentuk berkotak dan bersegi, sekilas pandang seperti membawa kesinambungan rekaan dari Jeep Wrangler. Rekaan lampu utama di depan bulat, gril melintang di tengahnya, fender tayar berketul dengan lengkung tayar bersegi serta cermin depan dan belakang yang tegak kedudukannya.

Walaupun nampak persamaan dengan rekaan jenama Jeep, SsangYong sebenarnya memang mempunyai sejarah dengan jenama Amerika itu, dengan membangunkan model Jeep sebelum ini dengan lesen dan menjenamakannya sebagai Korando. Model generasi keduanya mengekalkan penampilan yang sama walaupun telah beralih kepada platfrom Musso yang lebih pendek seperti yang dapat dilihat pada X200 ini.

SsangYong tunjuk <em>teaser</em> rekaan ala Jeep bagi X200

Kedua-dua J100 dan X200 ini menampilkan falsafah rekaan baru syarikat itu, “Powered by Toughness”, yang meneruskan semangat dan mesej “Korean Can Do” dari barisan produk Korando. Ini memberi petunjuk bahawa kemungkinan besar X200 ini akan menjadi Korando generasi seterusnya, walaupun model semasa ketika ini masih baru dan diperkenalkan dua tahun lalu.

J100 dijangka akan masuk pasaran tahun depan, dengan belum adanya jangka masa rasmi diberikan untuk pengenalan X200 ini, ia mungkin diperkenalkan tidak lama selepas itu. Belum diketahui juga unit janaan yang akan digunakan, tetapi kemungkinan besar akan libatkan teknologi elektrifikasi.

SsangYong sedang bertarung untuk bangkit dari status bankrap tahun lalu, yang berlaku selepas pemiliknya, Mahindra memberhentikan pelaburan ke dalam syarikat itu disebabkan penurunan angka jualan. Syarikat itu kini mensasarkan untuk menarik pelabur baru yang sanggup memberi komitmen untuk pelaburan berterusan pada masa hadapan melalui penggabungan dan pemilikan kepentingan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required