Subaru BRZ 2021 dilancarkan di Jepun — dari RM108k

Subaru BRZ 2021 dilancarkan di Jepun — dari RM108k

Subaru BRZ generasi kedua kini diperkenalkan secara rasmi dan mula dijual di pasaran Jepun, hampir empat bulan selepas membuat penampilan sulungnya. Harga sebelum cukai bagi coupe pacuan belakang ini bermula dari 2,800,000 yen (RM108k) bagi varian paling asas, dan naik hingga 3,120,000 yen (RM120k) bagi varian paling tinggi.

Ada dua tingkat kemasan yang ditawarkan ketika ini, dengan setiap satu daripadanya menawarkan sama ada transmisi manual enam-kelajuan atau automatik enam-kelajuan (dengan Sport Mode). Kuasa pula dijana oleh enjin FA24D 2.4 liter NA empat-silinder mendatar dengan sistem suntikan terus dan port D-4S dari Toyota, menghasilkan 235 PS pada 7,000 rpm dan 250 Nm tork pada 3,700 rpm.

Sistem bantuan pemandu EyeSight Subaru pula standard bagi varian automatik, dan termasuk ciri brek kecemasan automatik dan kawalan melayar adaptif dengan fungsi tracking untuk semua kelajuan. BRZ ini akan dipasang di kilang Gunma di Jepun (bersama dengan model GR86 yang belum dilancarkan), dengan Subaru mensasarkan jualan bulanan sebanyak 500 unit.

Subaru BRZ 2021 dilancarkan di Jepun — dari RM108k

BRZ mempunyai ukuran dimensi 4,265 mm (+25 mm lebih panjang dari yang lama) panjang, 1,775 mm lebar, 1,310 mm (-10 mm) tinggi, dengan jarak antara roda 2,575 mm (+5 mm). Badan baru ini disifatkan lebih aerodinamik, disebabkan oleh elemen bukaan udara pada bampar depan.

Sama seperti model generasi pertama, BRZ mirip GR86, walaupun hadir dengan ciri yang unik untuk model Subaru ini sahaja, seperti DRL bentuk C pada lampu utama, gril bentuk hexagonal dan kemasan bukaan udara yang lebih besar. Selebihnya, antara kedua model terbabit adalah identikal, dan dilengkapkan dengan rim 18-inci.

Subaru BRZ 2021 dilancarkan di Jepun — dari RM108k

Di dalam, rekaan papan pemuka kekal ringkas, tetapi ciri paparan skrin sentuh untuk infotainmen diletakkan di bawah corong udara di tengah. Turut ada ialah kluster instrumen TFT LCD tujuh-inci, suis rekaan kekunci piano dan dail bagi sistem HVAC, serta stereng multi-fungsi.

Turut disediakan ialah aksesori Subaru STI, seperti bodykit lengkap mengandungi spoiler depan, sisi dan belakang, lampu petunjuk untuk bukaan udara depan, kemasan sisi, kemasan pada bumbung serta spoiler but belakang. Penawaran pilihan bagi rim BBS 18-inci juga nampak menarik, dan pembeli boleh juga memilih spoiler gentian karbon, muffler prestasi serta strut bar prestasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required