Toyota GR86 2021 — imej bayangan awal, enjin turbo?

Toyota GR86 2021 — imej bayangan awal, enjin turbo?

Banyak yang telah diperkatakan tentang Toyota 86 generasi akan datang. Ada yang menjangkakan model berkenaan bakal menggunakan enjin turbo dan memberikan pengalaman pemanduan yang lebih baik berbanding GR Supra. Tetapi, setakat ini masih belum ada sesiapa pun sejauh mana kebenaran dakwaan-dakwaan tersebut – termasuklah reka bentuknya.

Jadi, sementara menunggu, kami minta Theophilus Chin untuk membayangkan rupa bentuk model generasi terbaru 86 kelak. Daripada rekaan yang dihasilkan ini, bahagian depan menampilkan banyak kelainan. Gril ada iras Toyota Yaris, sementara bukaan udara sisi serta lampu utama yang lebih tirus menaikkan lagi imej sporty. Lencana GR turut digunakan pada bahagian fender, yang hadir sekali dengan sisik liang.

Di belakang pula, kelainan utama ialah pada lamu LED yang bersambung, yang semakin menjadi pilihan rekaan pada kebanyakan model ketika ini – bertujuan untuk menampakkan kereta lebih lebar. Selain itu, disebabkan ia sebuah kereta sport, bahagian overhang lebih pendek, bampar belakang dengan bukaan udara serta diffuser yang disekalikan dengan hujung ekzos.

Toyota GR86 2021 — imej bayangan awal, enjin turbo?

Selebihnya, GR 86 generasi akan datang ini menggunakan platform baru, yang membolehkannya untuk dipasangkan enjin turbocas 255 hp. Ia akan kekal dengan pacuan roda belakang seperti sebelumnya, dan dijangka akan diperkenalkan pada Julai 2021. Toyota juga sekali lagi akan bekerjasama dengan Subaru bagi projek 86/BRZ terbaru ini nanti.

Ada juga sumber lain yang menyatakan bahawa model bari ini nanti akan menggunakan enjin 2.4 liter empat-silinder Subaru. Ada juga yang mendakwa ia akan beralih kepada platform pacuan roda belakang akan datang daripada Mazda dengan talaan suspensi double wishbone. Apa pun kebenarannya nanti, kita perlu tunggu kedua-dua 86 dan BRZ terbaru ini didedahkan nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required