Thailand bakal muktamadkan struktur cukai eksais baru untuk galak rakyat beli kereta elektrik tahun ini

Thailand bakal muktamadkan struktur cukai eksais baru untuk galak rakyat beli kereta elektrik tahun ini

Thailand kini sedang merangka struktur cukai eksais baharu untuk kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) dan dijangka akan dimuktamad tahun ini juga. Menurut ketua pengarah jabatan eksais Thailand Lavaron Sangsit, struktur cukai baharu berkenaan disasarkan untuk meningkatkan permintaan orang ramai terhadap EV di negara tersebut, lapor Bangkok Post.

Menurutnya, jawatankuasa kebangsaan yang bertanggungjawab terhadap polisi berkenaan akan mengadakan mesyuarat minggu ini bagi mempercepatkan proses tersebut. Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh timbalan perdana menteri Supattanapong Punmeechaow itu mensasarkan produksi sejumlah 225,000 unit EV menjelang 2025 seperti yang sudah digariskan pada pelan EV tiga-fasa yang telah diumumkan pada Mei lalu.

Jumlah berkenaan bukan hanya untuk kereta dan trak pikap berkuasa elektrik sepenuhnya, malah termasuk model-model hibrid dan plug-in hybrid. Pada tahap tersebut, jumlah produksi yang disasarkan berkenaan akan mewakili 10% dari jumlah keseluruhan produksi kenderaan di Thailand, sebelum mencapai jumlah 725,000 unit yang disasarkan menjelang 2030 setelah masuk ke fasa terakhir rancangan tersebut. Pelan ini turut termasuk penghasilan bateri-bateri untuk kenderaan elektrik berkenaan secara domestik.

Thailand bakal muktamadkan struktur cukai eksais baru untuk galak rakyat beli kereta elektrik tahun ini

Jawatankuasa polisi EV ini turut akan membantu untuk menetapkan insentif kewangan dan cukai serta standard keselamatan untuk pengeluar EV dan bateri. Mereka juga telah berbincang dengan tiga pihak yang bertanggungjawab untuk menjana kuasa elektrik berkenaan pembangunan infrastruktur grid pintar khas untuk sektor EV, dengan sasaran menyediakan sejumlah 12,000 pengecas pantas menjelang 2030. Thailand juga sudah mengumumkan bahawa mereka akan mengharamkan penjualan kereta petrol dan diesel baharu menjelang 2035.

Buat masa sekarang, EV di Thailand dikenakan cukai eksais sebanyak 8%, tetapi pengeluar kenderaan telah diberikan manfaat pelaburan dari Lembaga Pelaburan (BoI) dengan kadar cukai 2%. Sebagai tambahan, bermula 2020 sehingga akhir 2022, kadar 0% diberikan di bawah promosi istimewa dari BoI.

Struktur cukai eksais untuk kenderaan yang digunakan di Thailand sekarang adalah berdasarkan emisi karbon dioksida (CO2), dan ia terbahagi kepada empat kategori kenderaan – kereta penumpang tidak melebihi 10-tempat duduk; trak pikap yang merupakan kenderaan penumpang, double cab dan space cab; kereta eko dan kereta yang menggunakan bahan bakar bio E85 dan B10; serta EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required