Thailand dedah rancangan masa depan untuk kenderaan elektrik – pelan tiga fasa sehingga 2030

Thailand dedah rancangan masa depan untuk kenderaan elektrik – pelan tiga fasa sehingga 2030

Minggu lepas, Thailand telah mendedahkan rancangan masa depan negara tersebut berkenaan kenderaan elektrik (EV). Menurut laporan The Nation, Thailand meletakkan sasaran 30% daripada pengeluaran automotif mereka menjelang 2030 adalah datang daripada EV. Perinciannya dibentangkan oleh menteri tenaga negara itu, Supattanapong Punmeechaow.

Rancangan ini terdiri daripada pelan pembangunan tiga fasa. Di bawah Fasa 1, yang akan berjalan dari tahun ini hingga 2022, kerajaan akan mempromosikan motosikal elektrik dan menyokong pembangunan infrastruktur yang berkaitan di seluruh negara.

Dari tahun 2023 hingga 2025 pula, mereka akan menjalankan Fasa 2, di mana industri EV akan bergerak dengan pengeluaran 225,000 kereta dan trak pikap, 360,000 motosikal, 18,000 bas/lori, serta baterinya. Dalam laporan itu ada menyatakan bahawa langkah awal ini direka untuk memberikan kelebihan dalam aspek kos melalui skala ekonomi yang besar.

Dalam Fasa 3, yang akan berjalan dari 2026 hingga 2030, negara itu akan mula mengguna pakai “polisi 30/30”, yang mempunyai sasaran pengeluaran 725,000 kereta/trak pikap EV, dan 675,000 motosikal EV menjelang tahun 2030, sekaligus menyumbang 30% daripada keseluruhan pengeluaran kenderaan di dalam negara itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required