Mercedes-Benz E-Class Coupe 2021 facelift dilancar — E300 AMG Line, ciri keselamatan dipertingkat, RM495k

Mercedes-Benz E-Class Coupe 2021 <em>facelift</em> dilancar — E300 AMG Line, ciri keselamatan dipertingkat, RM495k

Dua minggu selepas memperkenalkan Mercedes-Benz E-Class W213 facelift, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) mengumumkan pula ketibaan E-Class C238 facelift. Hanya dalam satu varian sahaja setakat ini, iaitu E 300 AMG Line dan dijual pada harga RM495,071 (termasuk pengecualian SST hingga 31 Disember 2021), menjadikannya kira-kira RM5,000 lebih murah berbanding sebelumnya.

Perbezaan penampilan paling ketara adalah pada wajah depan. Gril trapezoidal kini diterbalikkan, dengan kemasan kelilingnya warna hitam. Juga merupakan ciri baru ialah lampu utama Multibeam LED (dengan Adaptive Highbeam Assist Plus) dan rim 19-inci AMG lima-jejari untuk lebih keselesaan (model terdahulu menggunakan saiz 20-inci).

Warna badan yang ditawarkan untuk model ini ialah Polar White, Obsidian Black, Rubellite Red, Graphite Grey, Mojave Silver, Brilliant Blue, High-tech Silver, Emerald Green dan Selenite Grey. Ada juga beberapa warna pilihan lain sebagai alternatif, seperti Designo Diamond White Bright dan Designo Patagonia Red Metallic.

Mercedes-Benz E-Class Coupe 2021 <em>facelift</em> dilancar — E300 AMG Line, ciri keselamatan dipertingkat, RM495k

Di dalam, stereng lebih kurus dan menarik digunakan (dengan balutan kulit Nappa, kemasan hitam berkilat bahagian dalam jejari) dengan sensor sentuhan, serta paparan 12.3-inci dengan sistem infotainmen MBUX baru (dengan Apple CarPlay dan Android Auto, menggantikan unit COMAND Online). Sama seperti E-Class sedan yang dipertingkat, tiada lagi jam analog di bahagian bawah suis kawalan pendingin hawa.

Kelengkapan lain termasuk sistem lampu suasana tiga-zon dengan 64 warna LED, sistem audio Burmester, bumbung panoramik gelungsur, pelindung sinar matahari elektrik dan talam pengecas telefon tanpa wayar. Kerusi semuanya balutan kulit, sama seperti papan pemuka. Kemasan kayu asli adalah standard, menggantikan kemasan hitam berkilat dan gentian karbon yang ada sebelum ini.

Tiada perubahan yang dilakukan terhadap sistem janaan kuasa, dengan masih memanfaatkan unit M264 2.0 liter turbocas empat-silinder. Ia menghasilkan 258 PS pada 5,500 hingga 6,100 rpm dan 370 Nm tork pada 1,800 hingga 4,000 rpm, semuanya dihantar ke roda belakang melalui transmisi automatik 9G-Tronic. Pecutan 0-100 km/j adalah dalam masa 6.4 saat, dan laju maksimum dihadkan kepada 250 km/j.

Mercedes-Benz E-Class Coupe 2021 <em>facelift</em> dilancar — E300 AMG Line, ciri keselamatan dipertingkat, RM495k

Kelengkapan standardnya termasuk suspensi Agility Control, yang menjadikannya 15 mm lebih rendah berbanding model sedan dan menampilkan penyerap hentak pasif dan terpilih. Turut ada sistem Dynamic Select, yang menawarkan mod pemanduan Comfort, ECO, Sport, Sport+ dan Individual.

Bagi ciri keselamatan pula, ia dilengkapi dengan pakej Driving Assistance sebagai standard, menawarkan pemanduan semi-autonomous dengan adanya ciri Active Distance Assist Distronic (kawalan melayar adaptif), Active Steering Assist, Active Brake Assist, Evasive Steering Assist, Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist dan Pre-Safe Plus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required