Toyota bZ4X — akan dikeluarkan dalam jumlah sedikit

Toyota bZ4X — akan dikeluarkan dalam jumlah sedikit

Pengumuman Toyota untuk memperkenalkan beberapa kenderaan elektrik sepenuhnya menjelang tahun 2025 mungkin mengejutkan banyak pihak. Walaupun pernah menunjukkan bZ4X Concept di Shanghai Auto Show bulan April lalu, syarikat itu masih dilihat agak perlahan untuk mengambil jalan itu secara serius.

CEO Toyota Eropah, Matthew Harrison memberitahu Automotive News Europe yang bZ4X mungkin menjadi sebuah model dengan jumlah terhad bagi peringkat awal pengenalannya. Ini kerana, RAV4 semasa — dengan janaan enjin biasa dan plug-in hybrid — dilihat sudah boleh membantu syarikat itu untuk memenuhi piawaian emisi EU sehingga 2025.

Juga, terlalu awal untuk memberikan jangkaan jumlah bagi SUV elektrik itu untuk tahun 2023, menurutnya “kerana kami belum meletakkan harganya dalam pasaran dan belum juga menetapkan jumlah pengedaran. Wajar juga untuk mengandaikan bahawa kami masih menjangkakan RAV4, dalam versi hibrid dan plug-in, untuk menjadi model utama dalam segmen berkenaan hingga 2025,” sehingga peraturan emisi baru dilaksanakan.

Toyota bZ4X — akan dikeluarkan dalam jumlah sedikit

RAV4 merupakan sebuah model SUV kompak yang popular di Eropah, dengan 91,014 unit terjual (model ke-5 terlaris) di benua tersebut, menurut firma kajian JATO Dynamics. Ia berada di belakang pendahulu seperti Volkswagen Tiguan dengan jualan sebanyak 136,616 unit, dan Toyota CH-R dengan 101,910 unit terjual.

Ketika bZ4X mula dijual tahun depan, ia akan menandingin Volkswagen ID.4 dan Tesla Model Y. Toyota juga diramal sedang mempertimbangkan pemasangan kenderaan elektrik sepenuhnya di Eropah. Setakat ini, laporan menyatakan bZ4X untuk Eropah itu akan diimport dari Jepun. Namun, perlu juga diingat bahawa Toyota mempunyai enam kilang pemasangan lain di Eropah, iaitu di Repulbik Czech, Perancis, Portugal, Russia, Turki dan UK.

Toyota bZ4X — akan dikeluarkan dalam jumlah sedikit

“Kami mempunyai strategi untuk memasang kenderaan di mana kami menjualnya, dan itu tentulah tertakluk kepada jumlah jualan yang akan menentukan pengeluaran tempatan,” jelas Harrison. “Kami akan menyertakan kenderaan sifar emisi ke dalam barisan model menjelang 2025, tetapi bukan dalam jumlah yang membolehkannya dipasang secara tempatan. Kami menjangkakan perkembangan lebih rancak dari 2025 hingga 2030 — ketika ini barulah kami akan beralih dengan giat untuk elektrifikasi penuh,” tambahnya.

Model bZ4X merupakan model pertama dalam barisan “beyond Zero” (bZ), sebuah SUV segmen C elektrik sepenuhnya yang dibangunkan bersama Subaru. Ia menggunakan platform modular e-TNGA, dan dikhabarkan bakal memanfaatkan sistem pacuan semua roda simetrikal Subaru. Toyota menjanjikan prestasi AWD terbaik dalam kelasnya dengan kemampuan off-road sebenar melalui model ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required