Toyota bZ4X Concept – SUV elektrik bersaiz seperti RAV4, dibangunkan bersama Subaru, lancar 2022

Toyota bZ4X Concept – SUV elektrik bersaiz seperti RAV4, dibangunkan bersama Subaru, lancar 2022

Walaupun sedikit lambat memasuki pasaran kenderaan elektrik bateri, Toyota mempunyai perancangan untuk menyerang, dengan pengeluaran 15 model EV menjelang tahun 2025. Tujuh daripadanya akan terdiri daripada barisan model utama bZ, dan ini adalah yang pertama, iaitu bZ4X.

Meskipun masih dalam fasa konsep, model sebenar bZ4X ini dibawa dan dipertonton di Auto Shanghai dengan menampakkan saiz SUV segmen C seperti RAV4. Ia dibangunkan dengan kerjasama Subaru, menggunakan platform modular e-TNGA dan jualan model produksi diberitahu bakal bermula agak awal, iaitu pertengahan tahun 2022.

Rekaan bZ4X ini ternyata unik dengan pelbagai garis tajam dan lekuk, tetapi di bahagian dalamnya ada sesuatu yang lebih istimewa. Ia menggunakan stereng jenis yoke (tidak mempunyai sambungan di atas), disambung dengan sistem steer-by-wire dan dikatakan adalah yang pertama bagi kereta produksi (Tesla Model S juga menggunakan bentuk stereng seperti ini, tapi sistemnya mungkin adalah mekanikal).

Melalui sistem stereng ini, Toyota memberitahu, pemandu tidak perlu menggerakkan tangan mereka di sekeliling roda stereng apabila mengambil selekoh, dan ia dapat membuang gangguan rasa akibat jalan yang tidak rata dan waktu membrek. Di belakang stereng ini terdapat panel instrumen yang diletakkan atas papan pemuka sementara di tengah terdapat skrin sesentuh untuk sistem infotainmen yang bersambung terus ke konsol tengah.

Platform baru yang digunakan pada bZ4X ini membolehkan ia mempunyai jarak roda yang panjang, dan katanya boleh menyaingi ruang kaki kenderaan segmen D. Ia juga akan ditawarkan dengan sistem pacuan empat roda menggunakan motor elektrik di depan dan belakang, yang dikatakan oleh Toyota sebagai satu kelebihan hasil kerjasama dengan Subaru dan mampu memberikan “kemampuan offroad sebenar”.

Setakat ini tiada perincian berkenaan mekanikal, prestasi atau barisan model yang akan ditawarkan tetapi Toyota kerap menyebut berkenaan kecekapan terbaik dalam kelasnya, barisan “sangat kompetitif” dan boleh dipercayai, serta prestasi bateri tahan lama termasuk dalam keadaan cuaca sejuk. Sistem pengecas solar pada kereta ini juga membantu menambah jarak geraknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required