MAA alu-alukan keputusan kerajaan benarkan sektor automotif beroperasi semula selepas rugi RM14 bilion

MAA alu-alukan keputusan kerajaan benarkan sektor automotif beroperasi semula selepas rugi RM14 bilion

Keputusan kerajaan untuk membenarkan jualan kenderaan dan pengilangan automotif disambung di negeri-negeri yang kini berada dalam Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) disambut baik oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA). Persatuan itu memaklumkan, pembukaan semula sektor automotif ini tepat pada masanya memandangkan banyak syarikat berkaitan automotif berada dalam keadaan genting akibat pandemik dan juga PKP yang dikenakan.

MAA yang sebelum ini telah menyuarakan gesaan terhadap kerajaan supaya membuka semula sektor automotif untuk membolehkan jualan kenderaan dan operasi dikilang disambung semula dengan SOP ketat, berkata bahawa industri automotif tempatan telah mencatatkan kerugian yang besar memandangkan kilang pemasangan, pusat edaran kenderaan dan cawangan jualan ditutup sepenuhnya sejak 1 Jun 2021 akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh.

Menurut Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad, industri berkenaan telah kerungian lebih daripada RM14 bilion sepanjang Jun dan Julai akibat penutupan penuh operasi. “Ini hanya melibatkan kesan disebabkan oleh jualan kenderaan dalam pasaran tempatan,” jelasnya.

MAA alu-alukan keputusan kerajaan benarkan sektor automotif beroperasi semula selepas rugi RM14 bilion

Aishah menambah, penutupan operasi peniagaan itu sebenarnya memberi kesan yang lebih luas terhadap eko-sistem automotif tempatan. “Ahli persatuan kami juga banyak menanggung rugi melibatkan eksport kenderaan dan komponen serta jualan alat ganti dalam pasaran tempatan. Secara keseluruhannya, semua kerugian ini adalah sangat besar dan tidak dijangkakan awalnya,” tambah Aishah.

Menurutnya lagi, pengedar kenderaan telah menerima kesan paling besar akibat PKP, terutama sekali perniagaan yang bergantung sepenuhnya kepada pendapatan daripada jualan kenderaan baru. Sebahagian besar kelompok ini berdepan dengan masalah aliran tunai yang teruk memandangkan mereka tidak boleh menjual apa-apa untuk menjana pendapatan. Ini menjurus pula kepada kesukaran mengekalkan tenaga kerja, terutamanya penasihat jualan.

Aishah turut menambah sekiranya penutupan sektor ini berterusan, industri ini tidak akan dapat bertahan dengan sendirinya. “Ramai di antara kami yang terhimpit. Kami telah gunakan sebahagian besar simpanan selama setahun setengah ini. Jadi, adalah sangat melegakan apabila kerajaan akhirnya membenarkan perniagaan disambung untuk menghidupkan kembali indsutri ini,” jelasnya.

MAA alu-alukan keputusan kerajaan benarkan sektor automotif beroperasi semula selepas rugi RM14 bilion

Jualan dan pengeluaran kenderaan bagi tempoh dua setengah bulan terakhir ini menjadi cerminan betapa parahnya situasi. Bagi Jun, hanya 1,921 unit dan 7,086 unit pada Julai — jauh daripada angka asal sekitar 45,000 hingga 50,000 unit sebulan. Begitu juga dengan pengeluaran kenderaan, Jun dan Julai hanya menyaksikan masing-masing hanya 276 unit dan 2,775 unit dikeluarkan, berbeza dengan angka 40-50k unit bagi bulan-bulan biasa sebelum ini.

Berkaitan vaksinansi, ahli MAA telah menyahut seruan kerajaan untuk mendaftar program berkenaan untuk semua pekerjanya. Banyak syarikat telah memulakan program vaksinasi untuk membolehkan seramai mungkin pekerja menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin, sementara pekerja di beberapa lagi syarikat telah menerima suntikan penuh ketika ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required