Proton Saga Knight Concept untuk Hari Merdeka 2021!

Proton Saga Knight Concept untuk Hari Merdeka 2021!

Sempena sebuah acara webinar anjuran Persatuan Pereka Perindustrian Malaysia (PEREKA) pada Hari Merdeka 31 Ogos nanti, Saharudin Busri dalam hasil rekaan konsep terbarunya memberi tumpuan pula kepada model Proton Saga Knight untuk dibayangkan semula.

Walaupun rekaan 3D versi akhir untuk ini hanya akan didedahkan pada tarikh tersebut, beliau bagaimanapun telah menunjukkan teaser kepada rekaan tersebut. Projek ini dihasilkan untuk tujuan perkongsian berkaitan rekaan automotif, terutama dari segi teknik dan penggunaan perisian 3D.

Menurut Saharudin, beliau memilih Proton Saga kerana ia model ikonik yang menjadi kebanggaan negara sejak dari awal lagi. Dan, sempena Hari Merdeka tahun ini, beliau merasakan waktunya sangat sesuai untuk membayangkan semula dan mengemaskini rekaan model lama tersebut untuk diberikan sentuhan kekinian yang lebih segar. Tidak ada versi yang lebih menarik untuk melakukan hal itu melainkan bagi versi Saga Knight aeroback yang paling sporty untuk model tersebut.

Proton Saga Knight Concept untuk Hari Merdeka 2021!

Untuk rekaan dalaman pula, Saharudin bekerjasama dengan sebuah syarikat jam tangan tempatan Artwist untuk menterjemahkan perincian daripada jam edisi terhad dengan tema hitam dan merah yang syarikat itu reka untuk kumpulan Wings. Ilham dari situ akan diterapkan untuk rekaan dalaman Proton Saga Knight Concept ini. Mengapa Artwist? Kerana pemilik syarikat berkenaan juga merupakan individu yang rapat dengan Saharudin ketika bertugas di Proton dahulu.

Dari segi rekaan, banyak ciri-ciri utama Proton Saga yang asal masih dikekalkan. Cuma, hal yang banyak dibayangkan semula adalah untuk mengenakan rekaan tersebut dengan unsur dan teknologi moden untuk menjadikan penampilannya lebih bergaya.

Antara yang jelas kelihatan dalam rekaan ini tentulah wajah depannya — dengan tumpuan kepada rekaan dan elemen lampu LED — yang memperlihatkan keserasian rekaan tersebut untuk Saga. Bahagian bukaan bawah bampar, walaupun hadir dengan tema hitam keseluruhannya, tetap diberikan perincian warna merah sebagai kontras.

Proton Saga Knight Concept untuk Hari Merdeka 2021!

Lampu LED dengan enam kiub setiap sisi, ditambah pula dengan jalur panjang LED yang mungkin boleh dianggap sebagai DRL yang merentang di keseluruhan lebar wajah depannya memberikan penampilan yang berbeza. Namun, jangan lupa, logo lama Proton masih dikekalkan.

Rekaan belakangnya mungkin paling menarik untuk diperhatikan. Dengan potongan hatchback yang agak tinggi bahagian bumbung belakang, rekaan lampu LED dalam jalur panjang memberi bayangan rekaan itu memang ingin mengambil ilham dari banyak model-model semasa yang ada ketika ini, misalnya pernah kita lihat pada Porsche Macan. Untuk rekaan sepenuhnya, terus perhatikan ruang ini. Kami akan bawakan kepada anda sebaik sahaja ia didedahkan nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required