Khidmat trak dan van bergerak Puspakom kini beroperasi 7 hari seminggu, dari Isnin hingga Ahad

Khidmat trak dan van bergerak Puspakom kini beroperasi 7 hari seminggu, dari Isnin hingga Ahad

Puspakom telah mengumumkan bahawa perkhidmatan pemeriksaan bergeraknya menerusi trak dan juga van kini mula beroperasi tujuh hari seminggu, dari Isnin hingga Ahad. Bagi mereka yang berminat untuk menggunakan perkhidmatan ini, tempahan boleh dibuat menerusi laman sesawang rasmi Puspakom atau dengan menghubungi nombor telefon di bawah.

Langkah ini diambil sudah tentunya bagi memenuhi permintaan meningkat sebelum 30 September yang ditetapkan sebagai tarikh akhir untuk mereka yang mempunyai pemeriksaan tertunggak. Bagi mereka yang belum mengetahui, sebelum ini Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengumumkan bahawa laporan pemeriksaan Puspakom yang tamat pada Jun dan Julai akan dilanjutkan sehingga 30 September kerana sekatan pergerakan penuh yang dijalankan bagi membendung penularan wabak Covid-19.

Oleh itu, kenderaan komersil yang sepatutnya menjalani pemeriksaan pada bulan Jun dan Julai dibenarkan untuk menunda pemeriksaan mereka di Puspakom tanpa dikenakan saman. Kelonggaran tersebut hanya akan diberi sehingga 30 September ini, dan penguatkuasaan seperti biasa akan bermula pada 1 Oktober.

Khidmat trak dan van bergerak Puspakom kini beroperasi 7 hari seminggu, dari Isnin hingga Ahad

Laporan-laporan pemeriksaan Puspakom berkenaan termasuk pemeriksaan B2, PG11A dan PG13B. Perkhidmatan pemeriksaan B5 untuk proses tukar hak milik juga ditawarkan dalam perkhidmatan bergerak ini.

Untuk pengguna-pengguna jalan raya yang lain, anda juga perlu beringat bahawa kelonggaran yang diberikan oleh JPJ bagi memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu juga akan berakhir pada 30 September ini. Urusan untuk transaksi tersebut kini boleh dibuat secara atas talian seperti di portal MySikap, MyEG atau secara bersemuka dikaunter JPJ dan juga pejabat pos di seluruh Malaysia.

Walau bagaimanapun, JPJ dan Pos Malaysia sebelum ini turut telah mengumumkan bahawa pelanggan perlu membuat temu janji terlebih dahulu untuk menyelesaikan urusan-urusan berkenaan di kaunter bagi mengelakkan kesesakan, sekaligus mengelakkan penularan virus Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required