JPJ ingatkan pengguna untuk perbaharui lesen dan cukai jalan sebelum 30 September – tiada lanjutan lagi

JPJ ingatkan pengguna untuk perbaharui lesen dan cukai jalan sebelum 30 September – tiada lanjutan lagi

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sekali mengingatkan pengguna bahawa tarikh akhir bagi pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan adalah pada 30 September nanti, dan tempoh itu tidak akan dilanjutkan lagi. Ketua Pengarah JPJ, Datuk Zailani Hashim memaklumkan, lanjutan tempoh yang telah diberikan sebelum ini (dari 1 Ogos kepada 30 September) akibat pandemik dan juga kawalan pergerakan, lapor Bernama.

Menurut Zailani, selain servis di kaunter cawangan JPJ (dengan temujanji sahaja), pembaharuan lesen dan cukai jalan boleh dibuat di cawangan Pos Malaysia melalui temujanji menerusi portal MySikap JPJ atau servis dalam talian MyEG untuk mengelakkan kesesakan di premis. “Bagi yang mahir dengan internet, kami galakkan anda untuk lakukannya secara dalam talian,” tambah beliau.

Berdasarkan rekod pembaharuan jabatan itu dari 1 hingga 15 Ogos, keseluruhannya terdapat 639,965 pembaharuan yang dibuat di kaunter, sementara Pos Malaysia mengendalikan sebanyak 373,805 transaksi, manakala MyEG dengan 322,231 dan Puspakom 8,400.

JPJ ingatkan pengguna untuk perbaharui lesen dan cukai jalan sebelum 30 September – tiada lanjutan lagi

Pos Malaysia pula hanya akan mengendalikan pembaharuan dokumen ini berdasarkan temujanji sahaja, dan ini boleh dilakukan secara dalam talian melalui ciri “Outlet Finder” dalam laman web atau aplikasi mudah alih dengan cara memilih negeri, cawangan pejabat pos dan klik pautan yang disediakan. Pelanggan dibenarkan membuat satu slot temujanji dalam sehari, dan maksimum tiga transaksi boleh dibuat bagi setiap temujanji.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif MyEG Datuk Raja Munir Shah Raja Mustapha berkata syarikat itu juga telah melihat peningkatan ketara dalam transaksi berkenaan, dan memaklumkan pihaknya akan memastikan semua transaksi pembaharuan berkenaan diselesaikan dan diserahkan kepada pelanggan sebelum 30 September nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required